A lakáshitelpiac 2002. január és 2004. július között nagyban bővült, a verseny erősödött. Széles kínálatból válogathattak a fogyasztók, ám az optimális pénzintézet és termék kiválasztásához csak korlátozott segítséget kaptak – summázza a Gazdasági Versenyhivatalnak a lakáshitelpiacról most elkészült ágazati vizsgálata. A fogyasztók nagy része nem képes átlátni a hosszú távra vállalt kötelezettségeivel járó következményeket. Szükség lenne arra, hogy a hitelintézetek azonos módon közöljék a várható költségeket. Ez a bankok hitelkockázatát is csökkenthetné.
A GVH tavaly nyáron indította a 41 hitelintézetre kiterjedő vizsgálatát, miután megszaporodtak a lakáskölcsönökkel kapcsolatos fogyasztói problémák. Felmerült, hogy az ágazatban korlátozódhat, s torzulhat a verseny. A jelentésből kitűnik: az adott időszakban a sok piaci szereplő ellenére a lakáshitel-állomány 70 százaléka öt cégnél koncentrálódott. A piac 52 százaléka az OTP-csoporttagok kezében volt, ám a résztvevők egyike sem volt gazdasági erőfölényben, és a versenyhatósági prognózis ilyen helyzetet a közeljövőben sem valószínűsít.
A hatásos verseny feltétele a jól tájékozott, megalapozottan és jól választani képes fogyasztó – szögezi le a jelentés. A vizsgálat alapján több ajánlást fogalmaz meg a GVH. Így kívánatosnak tartja a bankok kötelezését a potenciális hitelfelvevő közérthető, írásos tájékoztatására. Megtiltaná, legalábbis korlátozná a lakáshitel-törlesztéssel járó árukapcsolásokat, az egyéb szolgáltatások kötelező igénybevételét. Megszüntetné az ingatlanfedezet kényszerértékesítése esetén elharapózott „dupla leértékelés” gyakorlatát, és előírná, hogy mielőtt a hitelintézet élne opciós jogával, adjon 90 napos lehetőséget az adósnak saját lakása értékesítésére, vagy nyújtson módot a bankkal való közös eladásra. Javasolja egyebek közt azt is, hogy a hitelezéshez kapcsolódó nem közvetlen banki költségeket, például a közjegyzői díjat a hitelintézet mint a szolgáltatások megrendelője fizesse meg. A GVH a honlapján szakmai vitára bocsátja a jelentést, és a tapasztalatok alapján véglegesíti azt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.