BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyarok elsősorban a munkahelyük miatt aggódnak

A globális fogyasztói bizalom növekedéséről tanúskodik az ACNielsen piackutató cég legfrissebb, 42 országra kiterjedő felmérése. Az eredmények egyúttal megerősítik, hogy Európában kezdetét vette a várva várt fellendülés.

Az ACNielsen globális fogyasztói bizalmi indexe 2005 novemberében 98 pontra ugrott a májusi 92-ről a 0-tól 200-ig terjedő skálán. Magyarországon novemberben végezték el először a felmérést; a 90 pontos eredmény nemcsak a globális, de a 95 pontos európai átlagtól is elmarad. A magyarok elsősorban munkahelyük biztonsága miatt aggódnak: az elkövetkező 12 hónap kilátásait mindössze az 500 megkérdezett 31 százaléka ítéli kedvezőnek (vagyis számít a biztonság növekedésére), és ezzel hazánk az öt leginkább pesszimista ország közé került. Európában csak a portugálok és a franciák félnek jobban munkahelyük elvesztésétől.
Nemigen bíznak a magyarok személyes pénzügyi helyzetük javulásában sem: ebből a szempontból az ország a leginkább borúlátók tízes mezőnyébe tartozik. Az 57 százalékos európai átlaggal szemben a magyaroknak csak 50 százaléka számít kedvező változásra. Annak ellenére így van ez, hogy a felmérést a rendszeresen internetezők körében végezték el; s míg ez a kör a legfejlettebb országokban szinte a teljes lakosságot lefedi, addig máshol – így Magyarországon is – felülreprezentáltak a fiatalok, a magas iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek. Az európai átlagnak megfelelő arányban – 40 százalékban – nyilatkoztak úgy a magyar megkérdezettek, hogy az árak és anyagi helyzetük alapján a jelenlegi időszak kedvező a szükségesnek ítélt fogyasztási cikkek megvételére.
Európa gazdasági kilátásainak jobbra fordulását jelzi, hogy a kontinensen tíz országban nőtt a bizalom a májusi felméréshez képest. Általában javult a munkahelyek biztonságának megítélése is. Az európai bizalom ugyanakkor három ponttal még mindig elmarad a globális átlagtól, amelyet elsősorban az észak-amerikai és az ázsiai-óceániai fogyasztók optimizmusa húz fel. Európában a norvégok és a dánok, világviszonylatban pedig az indiaiak bizonyultak a legderűlátóbbnak; utóbbiak esetében ugyanakkor nem szabad megfeledkezni az internetet használók nagyon alacsony arányáról.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.