BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Borúlátóbb utazásszervezők

A tavalyihoz képest romlott a hangulat: a németországi idegenforgalmi vállalatok egyértelmű borúlátással ítélik meg a javában tartó téli szezont. A tavalyinál jobb üzletmenetre csupán minden negyedik számít, miközben a szállodák 25, az utazási irodák 30 százaléka kedvezőtlen tendenciát lát kirajzolódni, sőt a buszos utaztatók az idei télen egyenesen 45 százalékos visszaesést várnak – derül ki a DIHK Német Ipari és Kereskedelmi Kamarák Szövetségének több mint 6 ezer szálloda, utazási iroda és utazásszervező részvételével a közelmúltban készült felméréséből.

Főként a vendéglátásra igaz a visszafogott fogyasztás, a szállodaiparban a kiélezett árverseny, a szállodákban és a vendéglátásban egyaránt az emelkedő energiaárak keltenek egyre nagyobb aggodalmat, míg az utazási irodák főként az üzemanyagárak emelkedését, az utazások egyre gyakoribb internetes foglalását, valamint a vasúti és repülőjegyek más értékesítési csatornákra terelt akcióit szenvedik meg. A tapasztalatok szerint az ország keleti felén jóval rosszabb az idegenforgalmi szereplők hangulata, mint a nyugatiban.

A vendéglátásban a piaci kilátások megítélése az előző évhez mérten valamennyi területen érzékelhetően romlott, mindössze a nyugat-németországi szállodáknál optimisták a várakozások: ebben a körben 80 százalékban számítanak jobb vagy legalább változatlan üzletmenetre, míg más szálláshelyek, a panziók és fogadók jóval borúlátóbbak. „Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kis- és középvállalatoknak semmi nem jut a felosztanivalóból, ehhez azonban az kell, hogy szakosodjanak és az utazók igényeihez igazítsák a szolgáltatásaikat, mint ahogy a konferencia- és wellness-szállodák teszik” – fejtette ki Ulrike Regele, a tanulmány szerzője. „Az átlaghoz mérten ezenkívül a nagyvállalatok, valamint a láncokhoz tartozó egységek tekintenek jóval derűsebben a jövőbe.”

Az utazás nem lesz olcsóbb: az idegenforgalmi piacon az utazási irodák és utazásszervezők 40 százaléka tervez áremelést. A német vendéglátóiparban a kemény árverseny miatt visszafogják az áremeléseket, de kedvezőbb ajánlatot náluk is alig találni. Az idegenforgalomban az emelkedő repülőjegyárak és a drágább szállodai férőhelyek hajtják fel a költségeket. Az elmúlt évekkel szemben visszafogottan veszik fel az új munkaerőt: a téli időszakban az idegenforgalom nem ad lökést a foglalkoztatásnak.

A kép azonban nem mindenütt ilyen sötét. Az idegenforgalmi vállalatok csupán negyede értékelte rossznak az üzletmenetet, és közöttük meglepően sok vendéglátóhelyet találunk. A szállodák és kempingüzemeltetők ezzel szemben az átlagnál jobbnak ítélték a nyári szezont, csupán minden ötödik panaszkodott rossz forgalomra. Az utazásszervezők pedig egyenesen az utóbbi évek legjobb értékelését adták, szerintük főleg a kellemes és hosszú ősz jelentett ráadást a német vendéglátóiparban.

A német panziókban és szállodákban 2005 áprilisa és szeptembere között összesen több mint 71 millió vendég 211,2 millió éjszakát töltött, ez 3,5 százalékos emelkedést jelent az előző évhez mérten a vendégéjszakák számának stagnálása mellett, vagyis az átlagos szállodai tartózkodás időtartama tovább csökkent. A vendégszám emelkedése főként a külföldi látogatók töretlen gyarapodásából, valamint a Németországon belüli városlátogató turizmusból ered.

A szálláshelyek kihasználtsága tavaly tovább emelkedett, de még mindig alacsony szinten mozog, a nyári szezonban 50,7 százalékos volt. A szállodaipar az átlagnál kissé magasabb eredményt, közel 53 százalékot ért el, rosszabb az eredményük a panzióknak és a fogadóknak 41-41 százalékkal. Az utazási irodák és az utazásszervezők a nyári szezonnal túlnyomórészt elégedettek voltak, hiszen az utazásszervezés forgalma összesen öt százalékkal bővült, míg az utazási irodák csupán egy százalékot értek el.

A német idegenforgalmi szereplők a célcsoportok tartós átalakulását tapasztalják, s ezt főként a demográfiai változások indokolják. Ma már az utazási vállalatok közel 70 százaléka szerint emelkedik az 50 év feletti utasok száma. A jövő célcsoportjai sorában a második helyen az egyedül élők szerepelnek, bennük a vállalatok 35 százaléka lát lehetőséget a piacbővítésre, míg a családok tekintetében a vállalatok egynegyede keresletcsökkenést feltételez. A fogyatékkal élő és a mozgásukban valamilyen mértékben korlátozott idősek idegenforgalmi jelentőségét még alig ismerték fel. (GE)

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.