Közép- és Kelet-Európa csábítja a kiskereskedőket. Az emelkedő jövedelmek és az enyhülő hitelezési szigor miatt a kereskedők itt reménykednek a főnyereményben – mégpedig joggal, ahogy ezt az A. T. Kearney vezető tanácsadó társaság legújabb, Global Retail Development Index 2006 felmérése is igazolja. Az adatok tanúsága szerint a 30 legsikeresebb kiskereskedő közül 11 Közép- és Kelet-Európában működik. A viszonylag magas egy főre jutó jövedelem és hazai piacaik földrajzi közelsége miatt főként Lengyel- és Cseh-, valamint Magyarország érdekes a német kiskereskedőknek.
Lengyelországban 980 szupermarket és 1400 diszkontáruház működik. A kiskereskedelmi piacot főként a Makro Cash and Carry, a Selgros és az Eurocash nemzetközi konszernek, valamint az európai kiskereskedők, a Carrefour, a Metro, a Tesco, a Rewe és az IKEA uralja. Az Aldi-Nord bejelentése szerint az első üzletét 2007-ben nyitja meg, addig azonban romolhat a kiskereskedők helyzete a politika oldaláról. Lengyelországban azon folyik a vita, hogy betiltják-e a szuper- és hipermarketek vasárnapi nyitva tartását. A Tescóra és a Kauflandra nem tett különösebb benyomást ez a vita, hiszen ők terjeszkednek a legerősebben. A brit Tesco nem csupán az üzletek számát tervezi növelni, hanem új elképzelésekkel új ügyfélkörhöz is kíván jutni.
Az MNB adatai szerint Magyarország esetében a kereskedelembe irányult az összes külföldi tőkebefektetés mintegy tíz százaléka. Az élelmiszer-kiskereskedelem piaca mára messzemenően telített. A piacon ugyan még mindig megjelennek új vállalatok is, de az első kereskedő cégek már vonulnak is ki a piacról. A Tengelmann és a Rewe például már eladta a Kaiser’s és Billa szupermarketeit, mert erősebben akarnak összpontosítani a diszkontláncaikra. Magyarországon a trend egyértelműen a diszkont felé mutat: az ACNielsen piackutatóinak felmérése szerint 2005-ben az országban 48 ilyen áruházat nyitottak, így összesen 434 diszkont várja Magyarországon a vásárlókat. Ezen a téren jelenleg a Penny és a Plus helyi leányvállalatai a piacvezetők 165, illetve 148 egységgel. A Lidl hamar megvetette a lábát a piacon, és a következő évek során előreláthatólag fel is zárkózik, illetve az Aldi küszöbönálló piacra lépése ismét megváltoztatja a helyzetet. Mindazonáltal nem külföldi az összes fontos lánc, mert a CBA, a Coop és a Real csoporttal a belföldi láncok uralják a kis alapterületű élelmiszerboltokat.
Csehországban a hipermarket lett az új kor jelképe. Még tíz éve egyetlen sem volt az országban, mára már az 50 legnagyobb kereskedelmi vállalat az árbevételének mintegy 40 százalékát hipermarketekben éri el. Csehországban is elhagyják azonban az első láncok a piacot: a francia Carrefour nyáron adta át tizenegy áruházát a brit Tescónak. A Lidl diszkonthálózat csak 2003 óta van jelen a cseh piacon, de az idén további 26 egységgel tervezi bővíteni 130 áruházból álló hálózatát. Versenytársa, a Plus pedig egyenesen a jelenlegi 121-es üzletszám öt éven belüli megduplázását tervezi. Általában a diszkontok és a nagy szupermarketek söprik be az üzleti eredmény oroszlánrészét, a kis élelmiszerboltok már csupán az árbevétel négy százalékát adják. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.