BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leegyszerűsödik a kampány

A Fidesz kérdéseire adott igen válaszok a változatlanságra szavaznak – kommentálta tegnap a miniszterelnök az ellenzéki párt népszavazási kezdeményezését. A Fidesz politikusai szerint a népszavazási kampányban leegyszerűsödnek az üzenetek, a párt a Gyurcsány-csomag legismertebb, szimbolikus elemeit ragadta meg, s minél több társadalmi csoportot igyekezett megszólítani. A választási szakértő szerint „több politikai csörte után érhet be” a kezdeményezés.

A Fidesz már akkor is elégedett lesz, ha „négyigenes” kampányt folytathat majd – mondták lapunknak a Fidesz képviselői. Hozzátették: az Orbán Viktor által bejelentett újabb aláírásgyűjtés elindítását először nem fogadta osztatlan elismerés az ellenzéki pártban, ám ma már jó ötletnek tűnik. A választók ugyanis lényegében a Gyurcsány-csomagról mondhatnak majd ítéletet. Ennek kapcsán megjegyezték, a végletekig leegyszerűsödhet a két oldal kampánya: a Fidesz a „szavazz a Gyurcsány-csomag ellen”, a kormány a „szavazz Orbán Viktor ellen” típusú korteskedést választhatja. A „megszorítás” és a „maradás” küzdhet majd egymással. Az ellenzéki párt szerint egyébként nem a kormány programjáról kell majd szavazni, hiszen az elemeket később, az Új egyensúly programjában rögzítették.

Legkorábban április és október között, több politikai csörte után érhet be a Fidesz kezdeményezte referendum – véli Tóth Zoltán, az Európai Választási Szakértők Szövetségének vezetője, az OVI volt vezetője szerint. Az OVB szavazással dönt arról, hogy a kérdések népszavazásra bocsáthatók-e vagy sem. Elsődlegesen azt vizsgálja, hogy megfelelnek-e a magyar nyelv szabályainak, illetve érthetőek-e, másodsorban azt, hogy nem ütköznek-e tiltott tárgyba. Tóth Zoltán úgy vélekedett: feltehetőleg dolga lesz az ügyben az AB-nek is, annak megítélésében, hogy a feltett kérdések érintik-e a költségvetést és a kormányprogramot, vagyis megszületik-e az Alkotmányban felsorakoztatott, a népszavazás tiltott tárgyaira vonatkozó taxáció kiterjesztő értelmezése. Emlékeztetett arra, hogy Európa számos államában nincs ilyen szigorú felsorolás, sőt van olyan észak-amerikai állam, ahol a helyi költségvetési kérdésekben (adónövelés) kötelező népszavazást tartani.

Az alkotmánybírósági határozat után kezdődhet meg az aláírások gyűjtése, kétszázezer aláírást követően pedig azok hitelesítése. Az OVI volt vezetőjének tapasztalata, hogy az aláírások 30 százaléka általában érvénytelen, ezért a pártok „rátartással” gyűjtenek. Amennyiben megvan a kétszázezer hiteles aláírás, úgy a parlament – kétharmados döntéssel – kitűzi a népszavazást, ez kötelessége. Mégis megesett már – a munkáspárti NATO-tagsággal kapcsolatos népszavazási kezdeményezésnél –, hogy nem tűzte ki. Az ilyen mulasztásnak azonban egy joghézag miatt – mint az adott esetben sem volt – nincs következménye, mondta Tóth Zoltán. KK–TE

Jog szerint

A népszavazás napját a köztársasági elnök határozza meg. A referendum akkor eredményes, ha a szavazásra jogosultak fele szavazott. Ennek hiányában akkor is, ha a választásra jogosultak egynegyede egyneműen – azaz csupa igennel vagy csupa nemmel – szavazott.

Az eredményes népszavazás nyomán az Országgyűlés jogilag köteles a megfelelő törvény(eke)t megalkotni, vagy a népszavazásra bocsátott kérdéseket tartalmazó törvény(ek) megalkotásától tartózkodni.

Az eredményes népszavazás nyomán az Országgyűlés jogilag köteles a megfelelő törvény(eke)t megalkotni, vagy a népszavazásra bocsátott kérdéseket tartalmazó törvény(ek) megalkotásától tartózkodni.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.