Az elmúlt évek feszített és már a benyújtásakor alultervezett költségvetéseivel szemben a jövő évi előirányzatok reálisnak, sőt öszszességében némileg konzervatívnak tűnnek, a tényleges hiány a célnál néhány százalékponttal kedvezőbben, a GDP 6,4 százaléka körül alakulhat. A tervezés alapjául szolgáló makrogazdasági feltevések a belső kereslet kivételével reálisak: a háztartások fogyasztási kiadásai nagyobb mértékben, akár 2-3 százalékkal is visszaeshetnek.
Az adó- és járulékemelések közel 800 milliárd forinttal növelik a bevételeket, miközben a kiadásokat csökkentő megszorítások nagyságrendje alig feleekkora, s ez főként a közszféra működési kereteinek befagyasztására, valamint az önkormányzati és az ártámogatások csökkentésére támaszkodik. A korábbiakhoz képest jóval kevesebb kockázatot tartalmazó büdzsé erősíti a gazdaságpolitika iránti bizalmat, s ez az elmúlt hetek jelentős forinterősödésében is megnyilvánul. A hosszabb távú vállalt konvergenciapálya teljesítéséhez és a régióban kiemelkedő országkockázati prémiumunk szűküléséhez azonban szükség van a kiadások tartós csökkentését megalapozó reformokra is, a 2007-ben még kétharmadrészt a bevételen alapuló egyenlegjavulással szemben. A főbb érintett területek – az egészségügy, a közigazgatás, az ártámogatások, a nyugdíjrendszer és az oktatás – átalakításával kapcsolatos elképzeléseket a költségvetési törvény is sorra veszi, bár a 2007-es egyenleg javulásához csak az első három területre fordított kiadások csökkentése járul hozzá. Az említett reformügyek közül csupán a nyugdíjrendszer átalakítását megalapozó törvények beterjesztésére tűztek ki konkrét határidőt, a további bizalomjavulás feltétele pedig elsősorban a még kidolgozatlan területekkel kapcsolatos mielőbbi előrelépés.
A szerző az OTP Bank elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.