BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

A vártnak megfelelő hiányadat

Amint arra számítani lehetett, a múlt év utolsó hónapjában – és így a 2006-os esztendő egészében – a Pénzügyminisztérium (PM) legutóbbi prognózisához képest kedvezőbben alakult a költségvetés egyenlege. A helyi önkormányzatok nélkül számba vett államháztartás decemberben 333 milliárd forinttal költött többet bevételeinél. A PM 340 milliárdos hiánnyal kalkulált. A vártnál kissé jobb szaldó létrejöttében a tb-alapok és az elkülönített állami pénzalapok játszottak szerepet, míg a központi költségvetési alrendszer néhány milliárd forinttal kedvezőtlenebb havi adattal zárt.

Ez a mozzanat azért nem érhette váratlanul a fiskális folyamatokat nyomon követőket, mivel a József nádor térről – egy hónap kivételével – idestova másfél éve érkeznek hírek a hivatalos előrejelzésben szereplőnél valamelyest jobban alakuló szaldóról. Mindez azonban lapunk szerint elsősorban kommunikációs fogás, hiszen év közben mégiscsak szükség volt a deficitcél felsrófolására és a kiigazító csomagra.

A decemberi egyenleg egyúttal azt is jelenti, tavaly 2034 milliárd forintos hiány halmozódott fel a központi kormányzat három alrendszerében. Emlékeztetőül: a megelőző ciklus egyes éveiben 1000–1300 milliárd közötti negatívumot mutatott az úgynevezett pénzforgalmi módszertan szerinti egyenleg, a 2006. évi költségvetést pedig 1545 milliárd forintos előirányzattal hagyta jóvá az Országgyűlés. Azóta ezt egy törvénymódosítással felülírták.

Egyelőre csak ennyi mondható biztosan a múlt évről a fiskális folyamatokat illetően. A mérvadóbb, uniós elszámolás alapján adódó szaldóról az első adatközlés március végén esedékes, de biztosabbat csak szeptember–október tájékán lehet mondani, amikor is az EU statisztikai hivatala a második adatközlés után nyilvánosságra hozza, az uniós államok büdzséje hogyan zárta a 2006-os évet. Mindenesetre Veres János pénzügyminiszter három héttel ezelőtt óvatosan megelőlegezte, hogy a hiány e módszertan szerint is kedvezőbben alakulhatott a hivatalos célhoz képest. Elképzelhetőnek nevezte, hogy a több ízben felemelt, 10,1 százalékos GDP-arányos hiánycéllal szemben az államháztartás egy számjegyű deficitet produkált a múlt évben.

Az sem tudható még, hogy a decemberi tetemes negatívum mekkora összegű adósságátvállalással állt össze. Megjegyzendő: az elmúlt néhány évben mindig jelentős többlettel zárt a büdzsé az utolsó hónapban, igaz, tavalyelőtt és 2004-ben ehhez olyan trükkökre is szükség volt, mint a reptér-privatizációs bevétel döntő részének költségvetésbe történő becsatornázása vagy az áfavisszatartás. A pénzügyi tárca legutóbbi sajtótájékoztatóján azt osztotta meg a közvéleménnyel, hogy a korábban gondolt 350 milliárdnál jóval nagyobb, 415 milliárd forint körüli összegben terveznek sztrádaépítésekkel kapcsolatos adósságállományt átvállalni a Nemzeti Autópálya Zrt.-től. Hogy ebből mennyi valósult meg, esetleg még nagyvonalúbb volt-e a kormányzat, az a jövő héten esedékes sajtótájékoztatón derülhet ki. Az is kérdés, milyen okból folyt be a központi költségvetésbe 80 milliárddal több bevétel a prognózishoz képest, és hogy ennek tükörképeként miért költött majdhogynem pontosan ugyanennyivel többet az alrendszer az előre jelzetthez viszonyítva. BR

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek