Öt év óta most először fordul elő, hogy jóval bizakodóbbak az európai cégvezetők amerikai társaiknál. Legalábbis ilyen eredményre jutott a londoni Grant Thornton tanácsadó cég által – 32 ország 7200 cégének megkérdezésével – öszszeállított üzleti bizalmi index legfrissebb kiadása. Az európai menedzserek optimizmusának erősödése a globális üzleti várakozások indexét is megemelte, amely tehát annak dacára is emelkedett, hogy az Egyesült Államokból a szokásosnál jóval nagyobb számban érkeztek pesszimista jelzések.
A globális szinten összeállított hangulatindex a tavalyi 39 százalékos pozitív szaldóról 45-re emelkedett. Az index a kapott pozitív és negatív válaszok százalékos eltérését jelzi. A jelentés szerint öt év óta az idei volt az első, amikor a mutató alakulását nem befolyásolták olyan, globális események, mint természeti katasztrófa, járvány vagy terrorcselekmény.
A globális GDP 81 százalékát képviselő 32 országból 29 esetében pozitív a vállalatvezetői várakozások értéke, 24 országban pedig az utóbbi 12 hónap során „pozitívabb” lett a mérleg. A Thornton cég elemzői számára a legnagyobb meglepetést az Egyesült Államokból kapott válaszok gyenge mérlege okozta, amellyel az USA az üzleti bizakodási rangsorban hátulról a negyedik lett. Az eredményt a szakemberek a lassuló növekedéssel és – mint fogalmaznak – a „politikai bizonytalansággal” magyarázzák.
Európában főleg a német, a francia és az olasz gazdaság kilátásainak javulása emelte meg az átlagos mutatót, amelytől mindazonáltal árnyalatnyival elmaradt a britek adata. A kedvező európai hangulatot a jelentés szerzői részint az élénkülő növekedéssel, részint a végrehajtott reformok hatásával magyarázzák. Az elemzők számára a második legnagyobb meglepetést az okozta, hogy a Törökországból kapott válaszok szaldója nullára esett az egy évvel ezelőtti 58 százalékos pozitív eltérésről. A romlást itt a szakemberek az ország EU-csatlakozási folyamatában beállt törésre vezetik vissza. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.