Csomagterv. Számos gyakorlati kezdeményezéssel próbál nagyobb versenyt csiholni az EU belső piacán az Európai Bizottság; ezek kézzelfogható hatásait nemsokára a fogyasztók és a cégek is érzékelni fogják. A tegnap Brüszszelben bemutatott csomagterv értelmében hamarosan konkrét jogszabálytervezettel állnak elő például a banki számlazárási díjak eltörlésére.
Az egységes belső piac jogi értelemben 1992-ben jött létre az EU akkor 12 tagállamában. Az azóta eltelt másfél évtized alatt sok jó eredményt hozott a cégeknek és a fogyasztóknak egyaránt. Bizottsági becslések szerint az áruk, a szolgáltatások, a tőke és a személyek szabad mozgása előtt álló akadályok lebontásának köszönhető az elmúlt másfél évtized uniós GDP-növekedéséből 2,15 százalékpont (vagyis fejenként 518 euró), a tagállamok közti kereskedelem 30 százalékos növekedése, 2,75 millió új munkahely, vagy például a fix vonalas telefonhívások költségének az utóbbi hat évben végbement 40 százalékos csökkenése.
Ám még mindig jócskán van kihasználatlan potenciál a belső piacban, s a bizottság célja a tegnapi javaslatcsomag közzétételével éppen ennek a kiaknázása lenne. Egyes számítások szerint még meg is lehetne duplázni az egységes belső piac eddig érvényesült előnyeit. Ma például a kiskereskedelmi forgalomban részt vevő cégeknek még csak a 24 százaléka tevékenykedik határokon túlnyúlóan, s a fogyasztóknak csak 26 százaléka vásárol így. Ahhoz, hogy ezeket az arányokat emeljük, főleg a bizalmat kell erősíteni a fogyasztókban – fejtegette a csomagot bemutató sajtótájékoztatón José Manuel Barroso bizottsági elnök.
A bizalomteremtést szolgálják olyan kezdeményezések a csomagban, mint az élelmiszer-címkézés szigorítása (például a tápértékelemek kötelező feltüntetésével, lásd VG, november 20., 5. o.) vagy a gyógyszerpiaci felügyelet erősítése, a gyógyszerekkel kapcsolatos tájékoztatás kiterjesztése. Közösségi jogszabályt hoznak létre a fogyasztók szerződési jogairól is. Az egységes belső piaci eredménytábla mintájára bevezetik a fogyasztói eredménytáblát is, amelyen a kifejezetten a vásárlókat érintő piacokkal kapcsolatos jogszabályok átültetését és érvényesülését fogják nyomon követni a tagállamokban.
Brüsszel javasolja, hogy európai kisvállalati törvény jöjjön létre. Ez a tervek szerint könnyítené a kkv-k hozzáférését az uniós programokhoz, növelné részesedésüket a közbeszerzésekből, lebontaná a határon átnyúló működésük előtt tornyosuló akadályokat, és csökkentené a bürokráciát. Az EU azt is meg fogja vizsgálni, hogy az adópolitikák milyen hatással vannak a kkv-kre.
A kezdeményezések főleg azt a 23 szektort érintik majd, amelyeken Brüsszel értékelése szerint rosszul működik az egységes piac (lásd a táblázatot). Ezek összesen az uniós GDP 44,5 százalékát adják. UGy
(a piac egységesedése szempontjából)
Nyomdaipar, kiadói tevékenység
Gumi- és műanyagipar
Alapvető fémipari termékek
Feldolgozott fémipari termékek
Gépipar
Irodagépgyártás
Villamosgép-gyártás
Távközlési berendezések gyártása
Járműipar
Egyéb közlekedési eszközök
Bútoripar
Reciklálás
Áram-, gáz- és vízszolgáltatás
Járműjavítás
Nagykereskedelem
Kiskereskedelem
Szállodaipar, vendéglátás
Belföldi közlekedés
Kiegészítő közlekedési szolgáltatások
Posta és távközlés
Pénzügyi közvetítő szolgáltatások
Biztosítás
(a piac egységesedése szempontjából)
Nyomdaipar, kiadói tevékenység
Gumi- és műanyagipar
Alapvető fémipari termékek
Feldolgozott fémipari termékek
Gépipar
Irodagépgyártás
Villamosgép-gyártás
Távközlési berendezések gyártása
Járműipar
Egyéb közlekedési eszközök
Bútoripar
Reciklálás
Áram-, gáz- és vízszolgáltatás
Járműjavítás
Nagykereskedelem
Kiskereskedelem
Szállodaipar, vendéglátás
Belföldi közlekedés
Kiegészítő közlekedési szolgáltatások
Posta és távközlés
Pénzügyi közvetítő szolgáltatások
Biztosítás-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.