A tervek szerint 2008–13 között mintegy 1100 kilométernyi utat erősítenek meg 11,5 tonna tengelyterhelésre, ennek költsége 165 milliárd forint – tudta meg a Világgazdaság. Ebben már benne vannak a folyó munkák is, amelyek ütemezetten, az EU elvárásainak megfelelően haladnak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője, Béni Gyöngyi emlékeztetett arra, hogy ez uniós elvárás; az ilyen járművek korlátozására ez év december 31-ig kaptunk mentességet, addig az előírás 10 tonna tengelyterhelés.
Új út már évek óta 11,5 tonna tengelyterhelésre méretezetten készül, szükséges azonban a meglévő első- és másodrendű főutak rekonstrukciója. Ez a munka 2004-ben indult el. Az uniós csatlakozás feltételeként megszabott 11,5 tonnás burkolatmegerősítés első projektjére az ISPA, később a Kohéziós Alap (KA) támogatásával szerződtek. Ez a munka a burkolat teherbírásának növelése mellett az utak 11,5 méteres koronaszélességre való bővítését és a burkolat szélességének 10 méterre növelését is jelenti. Az ára – a NIF tapasztalatai szerint – átlagosan kilométerenként 110–200 millió forint, ám ez erőteljesen függ a domborzati viszonyoktól, a meglévő burkolat állapotától. Például Zalában drágább egy kilométernyi szakasz megerősítése, mint az Alföldön.
Az év végéig összesen mintegy 430 kilométeren erősítenek meg utakat 11,5 tonna tengelyterhelésre. A ráfordítás mintegy 160 millió euró. A KA támogatásával végzett munkák befejeződtek a 42-es, a 47-es, a 2-es főúton, a 6-os út egyes szakaszain, és készen vannak a 3-as, illetve a 35-ös főúton is a fejlesztések. Jelenleg folyamatban van a 6-os és az 56-os út burkolatának megerősítése. Az idén a Közlekedési operatív program keretében több projekt is indul, egyebek között a 61-es és a 86-os főúton, a 4-es út Szabolcs megyei szakaszán, a későbbiekben pedig a 8-as és a 62-es főúton és az 51-esen Kalocsa környékén. Ezeket az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatja. MK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.