Százhatvanötmilliárdos terv
A tervek szerint 2008–13 között mintegy 1100 kilométernyi utat erősítenek meg 11,5 tonna tengelyterhelésre, ennek költsége 165 milliárd forint – tudta meg a Világgazdaság. Ebben már benne vannak a folyó munkák is, amelyek ütemezetten, az EU elvárásainak megfelelően haladnak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője, Béni Gyöngyi emlékeztetett arra, hogy ez uniós elvárás; az ilyen járművek korlátozására ez év december 31-ig kaptunk mentességet, addig az előírás 10 tonna tengelyterhelés.
Új út már évek óta 11,5 tonna tengelyterhelésre méretezetten készül, szükséges azonban a meglévő első- és másodrendű főutak rekonstrukciója. Ez a munka 2004-ben indult el. Az uniós csatlakozás feltételeként megszabott 11,5 tonnás burkolatmegerősítés első projektjére az ISPA, később a Kohéziós Alap (KA) támogatásával szerződtek. Ez a munka a burkolat teherbírásának növelése mellett az utak 11,5 méteres koronaszélességre való bővítését és a burkolat szélességének 10 méterre növelését is jelenti. Az ára – a NIF tapasztalatai szerint – átlagosan kilométerenként 110–200 millió forint, ám ez erőteljesen függ a domborzati viszonyoktól, a meglévő burkolat állapotától. Például Zalában drágább egy kilométernyi szakasz megerősítése, mint az Alföldön.
Az év végéig összesen mintegy 430 kilométeren erősítenek meg utakat 11,5 tonna tengelyterhelésre. A ráfordítás mintegy 160 millió euró. A KA támogatásával végzett munkák befejeződtek a 42-es, a 47-es, a 2-es főúton, a 6-os út egyes szakaszain, és készen vannak a 3-as, illetve a 35-ös főúton is a fejlesztések. Jelenleg folyamatban van a 6-os és az 56-os út burkolatának megerősítése. Az idén a Közlekedési operatív program keretében több projekt is indul, egyebek között a 61-es és a 86-os főúton, a 4-es út Szabolcs megyei szakaszán, a későbbiekben pedig a 8-as és a 62-es főúton és az 51-esen Kalocsa környékén. Ezeket az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatja. MK


