Magyar gazdaság

Megugorhat a gyógyszerfogyasztás az EU szabályozása miatt?

A vényköteles gyógyszerek hirdetéseire Európában fenntartott tilalmat nagymértékben enyhítené – idővel akár meg is szüntetné – az ipari ügyekben illetékes európai biztos.

Günter Verheugen egy uniós jogszabály tervezetet készül előterjeszteni, amely megkönnyítené, hogy a gyógyszergyárak a jövőben könnyebben jelentethessenek meg – akár az interneten, akár folyóiratokban – részletes információt, akár az árakról, akár az alkalmazási módokról, a mellékhatásokról, vagy a készítmények összetételéről.

A tervezetről beszámolva a Die Welt felhívja a figyelmet, hogy annak nyomán nem lenne egy lépcsőben maradéktalanul liberalizálva a vényköteles gyógyszerek reklámja. Inkább arról van szó, hogy a jelenleg csak a csomagolásban lévő tájékoztató cédulák tartalma könnyebben eljuthasson a páciensekhez vagy a potenciális betegekhez. Jelenleg a rászoruló csak a készítmény kiváltása után ismerheti meg a dobozban vagy a csomagoláson lévő leírások tartalmát. Verheugen tervezete szerint „tárgyszerű, szakszerű, korrekt és könnyen érthető” információt lenne szabad közzétenni, ez azonban – egy ideig legalábbis – nem jelentené a teljes reklámszabadságot.

A német lap szerint mindazonáltal erősen kétséges, hogy a brüsszeli biztos az adott kérdésben érvényre tudja juttatni a – gyógyszeripar által fölöttébb nagy erővel támogatott – törekvéseit. Magából az Európai Bizottság egészségügyi apparátusából is erős ellenállás tapasztalható, mert az itt dolgozók attól tartanak, hogy a – sokfelé már amúgy is veszélyesen magas – gyógyszerfogyasztás jelentősen megugrana, ha eltörölnék a nyilvános információ-szolgáltatás tilalmát. Különösen problémás lehetne a dolog a biztosító pénztárak számára, amelyek attól tartanak, hogy a betegek drágább gyógyszerek felírását követelnék, holott a készítmények hatásmechanizmusáról valójában nincsenek pontos ismereteik.

További aggályok szerint az „objektív” tájékoztatás engedélyezése után gyorsan elmosódnának a határok az információadás és a reklámok között, amitől már csak egy lépés lenne az, hogy a beteg rendelne gyógyszereket. Verheugen az ilyen és hasonló bírálatokkal szemben úgy védekezik, hogy a tájékoztatás semmiképpen sem léphetne az orvos felkeresése helyébe, legfeljebb tájékozottabb lenne annak kiválasztásában, hogy milyen orvosságot kell szednie.

verheugen gyógyszer EU információ
Kapcsolódó cikkek