Magyar gazdaság

GVH gyorsmérleg: kevesebb ügy és bírság

Tavaly - a korábbi esztendőhöz képest - kevesebb versenyfelügyeleti eljárást folytatott le a Gazdasági Versenyhivatal: 165 határozatot hozott, amelyből 59 állapított meg törvénysértést és összesen 716,7 millió forint összegű bírságot szabott ki.

A hivatal a fogyasztók megtévesztése miatt lépett fel leggyakrabban és 698,7 millió forint bírsággal sújtotta a jogsértőket. Jóllehet egyre nagyobb büntetéseket állapít meg a fogyasztói ügyekben, vannak olyan ágazatok, ahol évről-évre ismétlődnek a szabálytalanságok, így például a távközlésben, vagy a nagyméretű kiskereskedelmi láncok hirdetési gyakorlatában.

A legnagyobb visszhangot általában a kartell ügyekben hozott döntései váltják ki. Ebben az ügycsoportban tavaly 28 vizsgálat indult, ám bírsággal szankcionált ügylezárásra nem került sor. A visszaesés oka, hogy a kartellezők szorosabbra zárták soraikat, megnehezítve ezzel a GVH dolgát, másrészt pedig az, hogy az ilyen ügyek hivatali – bonyolultságtól is függő – átfutási ideje meghaladja az egy naptári évet. 2008-ban is sikerült azonban néhány komoly kartell nyomára bukkanni: a taxisok, a molnárok vagy éppen a betongyártók ügyében jelenleg is zajlik a versenyhivatali vizsgálat.

A GVH – a korábbi évekhez hasonlóan – sikeresen védte meg határozatait a bíróságok előtt: az ügyekben elsőfokon eljáró Fővárosi Bíróság 90%-ban, a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla több mint 93%-ban hagyta helyben a versenyhatóság határozatait. Több olyan nagy jelentőségű perben született a hivatalnak igazat bírósági döntés, amely elvi – az adott ügyön túlmutató – jelentőséggel bír. Ilyen az autópálya kartell ügyben hozott legfelsőbb bírósági döntés négy éves pereskedés végére tett pontot és teljes mértékben jogszerűnek tartotta a GVH marasztaló határozatát. Mint emlékezetes, ebben az ügyben több mint hétmilliárd forint bírsággal büntette a jogsértő cégeket a versenytanács. A GVH számára különösen fontos a hazai versenykultúra ápolása. 2005 novembere óta van arra lehetőség, hogy e tevékenységet intézményes keretek között végezze. E célra jött létre 2006-ban a Versenykultúra Központ (VKK), amely például idegen nyelvű szakkönyvek fordíttat le és jelentet meg magyar nyelven, ismeretterjesztő kiadványokat készít, szakmai rendezvényeket szervez és támogat, szakmai pályázatokat hirdet, oktatási, tudományos és kutatási projekteket segít, együttműködik a hazai versenykultúrát támogató terjesztő és fejlesztő szervezetekkel valamint a versenyjogi ügyekben ítélkező bírákkal.

A központ a környező országok versenykultúrájának javításában is fontos szerepet tölt be, hiszen e szervezeten belül működik a külön költségvetéssel rendelkező Magyar Versenyügyi Regionális Oktatási Központ (ROK) is. Célja, hogy segítséget adjon a kelet-, közép-, és délkelet-európai országok versenypolitikájának, versenyjogának és versenykultúrájának fejlesztéséhez és támogassa az ottani versenyhatóságok munkáját.

ügy bírság GVH
Kapcsolódó cikkek