BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázas számolgatás folyik

Az állami kiadások lefaragásából és áfaemelésből fedezett élőmunkateher-csökkentés – ez az irányvonal tűnik a legesélyesebbnek a következő hónapokban esedékes adómódosítások terén. Erre utal, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő tegnap úgy fogalmazott: csak a kiadások csökkentésével nyílik mód a gazdaság növekedését fékező adó- és járulékteher lefaragására. Hozzátette: az adók jelentős mértékű csökkentésére nincs lehetőség, hiszen ezzel veszélybe kerülne az államháztartás finanszírozhatósága, el kell azonban indítani egy a foglalkoztatás növekedését elősegítő adóreformot.

Már nem is az a kérdés, hogy lesz-e áfaemelés, hanem az, hogy mekkora lesz a mértéke – fogalmazott lapunknak több adószakértő. A lehetőségek között 23 vagy 25 százalékos adóteher, s bizonyos termékek esetében kedvezményes kulcsok bevezetése szerepel – vélte Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa. Ha a jelenlegi 20 százalékos adót 23 százalékra növelnék, az lapunk számítása szerint több mint 200 milliárd forintos bevételt generálna, a 25 százalékos áfa azonban már mintegy 350 milliárdot. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy az alacsony inflációs várakozások ellenére 5 százalékpontnál nagyobb emelésre biztosan nem kerülhet sor, hiszen már ez is közel 3 százalékpontot „rak rá” a pénzromlás ütemére. Emlékezetes: a tavaly született adócsomagok jó részében is szerepel az áfaemelés gondolata (a korábbi adócsomagról lásd táblázatunkat), többek között erre tett javaslatot László Csaba, a KPMG cégtársa is.

Ekkora áfanövelés már lehetővé tenné a járulékteher érzékelhető mértékű, 5-6 százalékpontnyi csökkentését vagy a személyi jövedelemadó sávhatárának jelentős emelését. Bár ilyen szándék valószínűleg nincs, ekkora keretből akár 3,4 millió forintos éves jövedelemig 18 százalék lehetne az szja-teher – ez éppen megegyezne az adókedvezmények igénybevételi limitjével.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a költségvetésen eleve tátong egy 100-200 milliárd forintos lyuk, valamint hogy a vállalkozásokat terhelő különadó kivezetésére a közeljövőben mindenképpen sort kellene keríteni. E két tétel pedig már el is viheti az áfaemelésből származó többletet, kiadáscsökkentés nélkül tehát valóban nincs esély az élőmunkateher mérséklésére. Az, hogy a kormánynak van-e már konkrét válasza e dilemmára, holnap, az Országgyűlés rendkívüli ülésén derülhet ki, az azonban biztosan tudható, hogy a pénzügyi tárcánál lázasan készülnek az újabb adómódosítási javaslatok.

Az áfaemelésen túl más út nem is igen látszik. Mivel a személyi jövedelemadó- és járulékteher Magyarországon kirívóan magas, és éppen e tételek csökkentése a cél, ezen a területen nem lehetnek a költségvetés számára pozitív szaldójú módosítások. A társasági adó megemelése – különösen ma – egészen biztosan nem jöhet szóba. Elméletileg lenne mód a vagyoni adók súlyának növelésére, ám igencsak kérdéses, hogy ezen a téren milyen lehetőségek állnak a kormány előtt. Elég csak a luxusadó és a számított értékalapú építmény- és telekadó kudarcára utalni ahhoz, hogy lássuk: a vagyonadóztatás szerepe csak többéves komoly jogalkotói munkával növelhető sikeresen.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.