Érdekképviseletek a szaktárcánál az adómentesség miatt
Számításaik szerint ezek a nemzetközi közlekedésben részvevő gépkocsivezetőknél együttesen 30-40 százalékos jövedelem kiesést jelentenek, a munkaadók terhei pedig 10-15 százalékkal emelkednek, az üzemanyag után második legnagyobb költségelem esetében. Ezt a szakmai szervezetek a jelenlegi piaci viszonyok között kitermelhetetlennek tartják.
Az emiatt megszűnő, illetve kitelepülő vállalkozások 6,7 milliárd forint költségvetési kiesést okoznak, nem számolva a foglalkoztatottság csökkenésével és következményeivel - állítja Dittel. Az üzemanyag megtakarítás eddigi látható és ellenőrizhető elszámolásának megszüntetése, az üzemanyag többlet pedig „természetbeni” kiadására ösztönzi a vállalkozásokat, ami a fekete gazdaság erősödését jelenti. A megtakarítás elszámolásának legális formája egy több évtizedes nem kívánatos állapotot rendezett.
A NiT Hungary álláspontja szerint a vélelmezett – és az érdekképviseletek számára ellenőrizhetetlen PM számításokon alapuló – viszonylag csekély költségvetési bevételtöbblet az egész alágazat működését veszélyezteti. A jövedéki adó - szintén a parlamentnek benyújtott törvénymordosító csomag keretében - javasolt megemelésével párhuzamosan a NiT Hungary a hazai fuvarozó vállalkozások versenyképességének megőrzése érdekében elengedhetetlennek tartja a felhasznált üzemanyagot terhelő jövedéki adó egy részének ellenőrizhető módon történő visszatérítését is. Ebben európai példákra, illetve más ágazatokban, alágazatokban alkalmazott hazai gyakorlatra is hivatkozik.
Ezt a közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító vállalkozások részére kereskedelmi gázolaj intézményének bevezetésével tartja elérhetőnek.


