Magyar gazdaság

Pályázati tanácsok

Az autóipari cégek számára elérhető pályázati lehetőségekről Tóth Ádám Ferenccel, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet (ECC Kft.) ügyvezetőjével beszélgettünk.

- A magyarországi autóipari beszállító cégek milyen témakörökben tudnak pályázni kutatás-fejlesztési céljaik megvalósítására?

- Az innovációs célú pályázatok témája rendkívül széles körű, amellyel tapasztalatunk alapján élnek is a vállalatok. A cégek a piaci vertikum minden tevékenységére pályázhatnak, hiszen termékfejlesztésre, prototípusok megalkotására, szabadalmi kutatási szolgáltatások igénybevételére, vagy akár az új termék piaci sikerét megalapozó marketingtevékenység megtervezésére, illetve magára a marketingre is igényelhetnek támogatást. Az elnyert összegek hatékony felhasználását segíti, hogy a pályázóknak alapesetben két, egyes esetekben pedig négy év áll rendelkezésükre a megjelölt fejlesztési célok megvalósítására. A k+f pályázatok tehát egyfajta előremenekülési lehetőséget biztosítanak, ez sok cég számára könnyebbséget jelenthet a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzetben.

- A nagy cégek, vagy ellenkezőleg, éppen a kis- és középvállalatok (kkv-k) rúghatnak labdába a pályázatokon?

- Nem ezen az alapon célszerű megközelíteni a kérdést, hiszen nem a pályázó mérete, hanem a pályázati cél megvalósításának a költségigénye a döntő szempont: ez alapján az egészen kis összegű, néhány tízmilliós fejlesztésektől akár a több milliárd forintos projektekig minden szóba jöhet, csak a megfelelő kiírást kell kiválasztani. A kisebb projektek megvalósításához jellemzően a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) által kiírt, Innocsekk Plusz pályázaton lehet 100 százalékos támogatást igényelni. Ennél egy nagyságrenddel nagyobb forrásra lehet jelentkezni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghirdetett Vállalati innováció támogatása című, KMOP-2009-1.1.4., illetve a GOP-2009-1.3.1/A kódszámú pályázaton, míg az igazán nagy k+f projektek esetén az NKTH Nemzeti technológia programjának pályázatai jöhetnek szóba.

- Javíthatja-e a cégek pályázati pozícióját, ha partnereket keresnek?

- Igen, kifejezetten ezt a célt szolgálják az ún. klaszterpályázatok, amelyek lehetőséget biztosítanak például arra, hogy egy adott termék teljes életciklusát lefedő összes cég együtt nyújtson be pályázatot valamilyen k+f cél megvalósítása érdekében. A kiíró az ilyenfajta összefogásokat kiemelt támogatási mértékkel díjazza. Az Akkreditált innovációs klaszterek támogatása című, KMOP-2008-1.1.3/A és GOP-2008-1.2.1. kódszámú pályázat például akár több milliárd forintot is biztosít egy-egy innovációs projekthez. Ráadásul – amint azt intézetünk az elmúlt hat évben látta – a tapasztalatok azt mutatják, hogy a klaszterek működése az adott projekten túlmutatva is kimutathatóan forintosított előnyökkel kecsegtet. Az ilyenforma együttműködést kialakító cégek ugyanis nagyon sokszor a közös munka során jönnek rá arra, hogy vannak más kapcsolódó pontjaik is, ahol érdemes közös megoldásokban gondolkodniuk.

Kapcsolódó cikkek