- A magyarországi autóipari beszállító cégek milyen témakörökben tudnak pályázni kutatás-fejlesztési céljaik megvalósítására?
- Az innovációs célú pályázatok témája rendkívül széles körű, amellyel tapasztalatunk alapján élnek is a vállalatok. A cégek a piaci vertikum minden tevékenységére pályázhatnak, hiszen termékfejlesztésre, prototípusok megalkotására, szabadalmi kutatási szolgáltatások igénybevételére, vagy akár az új termék piaci sikerét megalapozó marketingtevékenység megtervezésére, illetve magára a marketingre is igényelhetnek támogatást. Az elnyert összegek hatékony felhasználását segíti, hogy a pályázóknak alapesetben két, egyes esetekben pedig négy év áll rendelkezésükre a megjelölt fejlesztési célok megvalósítására. A k+f pályázatok tehát egyfajta előremenekülési lehetőséget biztosítanak, ez sok cég számára könnyebbséget jelenthet a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzetben.
- A nagy cégek, vagy ellenkezőleg, éppen a kis- és középvállalatok (kkv-k) rúghatnak labdába a pályázatokon?
- Nem ezen az alapon célszerű megközelíteni a kérdést, hiszen nem a pályázó mérete, hanem a pályázati cél megvalósításának a költségigénye a döntő szempont: ez alapján az egészen kis összegű, néhány tízmilliós fejlesztésektől akár a több milliárd forintos projektekig minden szóba jöhet, csak a megfelelő kiírást kell kiválasztani. A kisebb projektek megvalósításához jellemzően a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) által kiírt, Innocsekk Plusz pályázaton lehet 100 százalékos támogatást igényelni. Ennél egy nagyságrenddel nagyobb forrásra lehet jelentkezni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghirdetett Vállalati innováció támogatása című, KMOP-2009-1.1.4., illetve a GOP-2009-1.3.1/A kódszámú pályázaton, míg az igazán nagy k+f projektek esetén az NKTH Nemzeti technológia programjának pályázatai jöhetnek szóba.
- Javíthatja-e a cégek pályázati pozícióját, ha partnereket keresnek?
- Igen, kifejezetten ezt a célt szolgálják az ún. klaszterpályázatok, amelyek lehetőséget biztosítanak például arra, hogy egy adott termék teljes életciklusát lefedő összes cég együtt nyújtson be pályázatot valamilyen k+f cél megvalósítása érdekében. A kiíró az ilyenfajta összefogásokat kiemelt támogatási mértékkel díjazza. Az Akkreditált innovációs klaszterek támogatása című, KMOP-2008-1.1.3/A és GOP-2008-1.2.1. kódszámú pályázat például akár több milliárd forintot is biztosít egy-egy innovációs projekthez. Ráadásul – amint azt intézetünk az elmúlt hat évben látta – a tapasztalatok azt mutatják, hogy a klaszterek működése az adott projekten túlmutatva is kimutathatóan forintosított előnyökkel kecsegtet. Az ilyenforma együttműködést kialakító cégek ugyanis nagyon sokszor a közös munka során jönnek rá arra, hogy vannak más kapcsolódó pontjaik is, ahol érdemes közös megoldásokban gondolkodniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.