Kevesebbet keres az idén a válság miatt a cégvezetők zöme, mint korábban, pedig többet kell dolgoznia, és ráadásul még az imázsa is romlott. Ezek a legfőbb megállapításai annak a felmérésnek, amelyet a világ legnagyobb, topmenedzserekre szakosodott személyzeti tanácsadó cége, a Heidrick & Struggles végzett ezer nagyvállalati vezető megkérdezésével. Az eredmények világosan mutatják, hogy a válság nem csupán szakmailag, hanem személyesen is igen megterhelő a topvezetők számára.
A krízis a menedzserek magánéletét is erősen átalakítja – derül ki a felmérés adataiból. A megkérdezettek 80 százaléka arról számolt be, hogy a válság kitörése óta nőtt az ő személyes teljesítményére háruló nyomás. A vezetők szűk fele nyilatkozott úgy, hogy most többet dolgozik, mint egy éve, s csupán hat százalékuk állapította meg azt, hogy kevesebbet (a többiek ugyananynyit). Egyharmaduk szerint a válság a magánéletükre is negatív hatást gyakorolt. Ráadásul 40 százalékuk számít arra, hogy az idén kevesebbet fog keresni, mint tavaly, s csupán hat százalékuk véli úgy, hogy többet (a többiek nem számítanak változásra 2008-hoz képest).
A topvezetők egyúttal azzal is tisztában vannak, hogy a gazdasági lejtmenet rontotta az imázsukat. A megkérdezettek 87 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy a vállalatvezetők a válság miatt ma sokkal kevésbé számítanak példaképnek a társadalom számára, mint korábban. Hatvan százalékuk úgy látja, többet kell magyarázkodnia, mint a válság kitörése előtt – és nem csupán a médiában vagy üzleti partnerei előtt, hanem barátai és ismerősei körében is. „Sok vezető most érzékeli először, hogy az üzleti életben elért személyes siker nem automatikusan vezet nagyobb megbecsültséghez” – magyarázza Wolfgang Walter, a Heidrick & Struggles partnere.
A válság során mutatkozik meg azonban az, hogy ki az igazi vezető – véli Kevin Kelly, a Heidrick & Struggles vezérigazgatója. A korábbinál nehezebb üzleti környezetben szerinte sokszor a megérzéseikre kell támaszkodniuk a topmenedzsereknek (amikor nincsenek vagy nem megbízhatók a döntéseket alátámasztó adatok). Nem mindig a korábbi tapasztalatokon alapuló döntések a legjobbak, nem mindig a kitaposott ösvények vezetnek a célhoz. „Most derül ki, hogy ki a született vezető” – emeli ki Kelly. Szerinte ugyanis a született vezető annyival több annál, aki csak egyszerűen jó menedzser, hogy jól tudja kezelni a kockázatokat és a bizonytalanságot.
A cégek túlélési képességére válság idején óriási hatással van az optimizmus – figyelmeztet Kelly. A pesszimizmus az üzleti tevékenység halála, és megpecsételheti a vállalat sorsát. „Az egyik legfontosabb, de legnehezebb feladat ilyen körülmények között az, hogy a cégvezető derűlátása átragadjon a beosztottaira – küzdeni kell a negativizmus ellen, és keresni kell a lehetőségeket. Ehhez persze nagy személyes bátorságra és elhatározottságra van szükség” – húzza alá a Heidrick & Struggles vezérigazgatója.
A válság idején sok, korábban sikeres vezérigazgató csillaga leáldozott, mert nem tudott alkalmazkodni az új kihívásokhoz, mert nem tudta megfelelően kezelni a krízis által okozott elbizonytalanodást. Pedig a vezetőknek folyamatosan kommunikálniuk kell céljaikat és prioritásaikat beosztottjaik felé – véli Kelly. Az alkalmazottaknak azonban nem csupán azt kell tudniuk és átérezniük, hogy közös cél egyesíti őket, és hogy ők is rendkívül fontos és megbecsült munkatársai a vállalatnak. Azt is érezniük kell, hogy biztos kezekben vannak – emeli ki a Heidrick & Struggles vezérigazgatója.
A nyugati cégek bizonyos tekintetben hátrányban vannak a mostani helyzetben. Legtöbbjük régóta meggyökeresedett hagyományokra támaszkodik, s ez a válság közepette nem feltétlenül előny. Az újszerű megközelítések a krízis idején nagy előnyt jelenthetnek, s e téren a világ feltörekvő régiói sok esetben előnybe kerülhetnek. Spiegel Online, ameinfo.com
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.