BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Német roncsprémium: a Lada érte el a legnagyobb sikert

Elsősorban a külföldi autógyárakat segítette az év elején bevezetett roncsprémium Németországban – derült ki a legfrissebb forgalmi adatokból.

Ezek szerint január és június között 22,8 százalékkal több járművet adtak el a német autókereskedők, mint 2008 első öt hónapjában. Ez összesen 4,7 százalékkal magasabb árbevételt eredményezett nekik.

A német autógyárak bevétele azonban ugyanebben az időszakban egyharmadával csökkent, mivel a roncsprémium elsősorban a külföldi márkák iránti keresletet élénkítette. Ennek az a magyarázata, hogy a német gyárak elsősorban nagyobb, drágább és többet fogyasztó kocsikat állítanak elő, a vevők viszont a válság idején (és részben klímavédelmi megfontolásokból is) inkább a kisebb, olcsóbb, kevesebbet fogyasztó modelleket keresik – tudósít a Neue Zürcher Zeitung.

A hivatalos nevén környezeti prémiumnak nevezett roncsautó-prémiumot januárban vezették be Németországban. Ennek keretében a bezúzásra átadott, legalább 9 éves autók után 2500 eurós támogatást kaptak az új autót vásárlók.

A kezdeményezés első pillantásra óriási siker volt: az erre elkülönített 1,5 milliárd eurós (600 ezer járműre szóló) keretet a hatalmas érdeklődés miatt 5 milliárdra kellett emelni, s az újautó-eladások látványosan megugrottak. A programról készített elemzések azonban több visszásságot mutattak ki.

Klaus Zimmermann, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője elhibázottnak tartja, hogy a selejtezés feltételei között nem kaptak nagyobb súlyt a környezetvédelmi szempontok. Szerinte például a programban ki kellett volna kötni, hogy a különlegesen szigorú károsanyag-kibocsátási normáknak is megfelelő, legkorszerűbb motorokkal felszerelt cserejárművek beszerzése ellenében jár a támogatás. A lazább követelmények miatt fordulhatott elő, hogy az akció nyomán például a legnagyobb arányú forgalomnövekedést a Lada tudta elérni.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.