Vannak ugyan kisebb kockázatok a büdzsében, ám ezeket kordában lehet tartani, és az esetleges eltérés amúgy is csupán a GDP néhány tized százalékára tehető – szögezte le tegnap Oszkó Péter pénzügyminiszter. A fő rizikófaktor természetesen az állami tulajdonú vállalatok gazdálkodásában keresendő, ám a PM-ben ezzel együtt is kitartanak a 3,8 százalékos GDP-arányos hiánycél mellett. E hónap végére a deficit az éves hiány közel 79 százalékát teheti ki úgy, hogy ebben már benne van a közszféra bérkiegészítésének áprilisban esedékes második részlete, valamint a május 1-je miatt már ebben a hónapban kifizetett májusi bértömeg.
A hatékony gazdálkodás egyik fontos tényezőjeként a PM-ben már jó ideje a nyáron hivatalba állított kincstárnokok ténykedését jelölik meg. A választásokra tekintettel készült államháztartási jelentésekből kiderül: a kincstárnokok bő féléves munkálkodása alatt jobban ütemezetté vált a költségvetési szervek gazdálkodása. Ma már előzetesen bejelentik a tervezett kötelezettségvállalásokat és kifizetéseket, melyeket a kincstárnokok véleményeznek, és csak a ténylegesen szükségszerű és időszerű kifizetésekre bólintanak rá. Javul az ilyen kérelmek előkészítettsége is, igaz, sokszor még mindig be kell kérni további adatokat. E szerint vannak olyan esetek, amikor az alaposabb indoklás helyett a kérelmezők inkább elállnak eredeti szándékuktól, vagy szerényebb összegeket jelölnek meg forrásigény gyanánt. A takarékosságot segíti elő az is, hogy a költségvetési tartalékok terhére történő kifizetésekre csak a kincstárnokok véleményének a figyelembevételével kerülhet sor. Ehhez tegnap annyit tettek hozzá a tárcánál, hogy a konkrét „megtakarítás” számszerűsítésére a közeljövőben kerülhet sor.
Ami pedig a tartalékokat illeti: a költségvetésben összesen közel 239 milliárd forintnyi tartalék szerepel, ebből a kamatkockázati és a stabilitási tartalék még érintetlen. A 33 milliárd forintos céltartalékból 9 milliárd maradt a közszférának adott keresetkiegészítés után, az 57,3 milliárd forintos általános tartalékból pedig 41,5 milliárd forint. A jogszabályok szerint az első fél évben ebből csak további 7,1 milliárd forint használható fel (az eddigi felhasználásról lásd táblázatunkat).
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrég közzétett elemzése is fontos szerepet tulajdonít a tartalékoknak. E szerint nem is szabad további tételekkel apasztani a még meglévő tartalékokat, mivel azokból a költségvetésből „kieső” bevételeket kell majd pótolni az év hátralévő részében. Az ÁSZ ugyanis úgy véli: az áfa és a jövedéki adó terén 48–67 milliárd, a társasági adó, eva és regadó terén pedig 63-81 milliárd forintos bevételi lyuk keletkezhet az idén. Az állami vagyonnal kapcsolatos befizetések realizálása szintén magas kockázatot jelent, a valószínűsíthető bevételkiesés legalább 20-25 milliárd forint – áll a jelentésben.
Nem valami biztató az sem, hogy az első kéthavi részletes adatok szerint a tb-alapok már ekkorra elérték az éves hiány 60 százalékát. Rosszul veszi ki magát az is – és némileg ellentmond a kincstárnokok tevékenységét méltató jelentéseknek –, hogy a költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok a számukra eredetileg betervezett 3484 milliárd forint helyett a friss előrejelzés szerint 3858 milliárd forintot költenek az idén. És ekkora „csúszáshoz” csupán két hónapra volt szükségük. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az e körből származó bevételek is megnőttek, az 1300 milliárd forintos előrejelzéssel szemben közel 1660 milliárd forintra.
Folyik a vita arról is, hogy valóban magyarázható-e egyszeri folyamatokkal – ahogy a PM teszi – az, hogy március végére minden bizonnyal összejött az éves hiány közel 70 százaléka. A Költségvetési Tanács szerint a legmagasabb reális arány is csak 63 százalék lehetne, és friss közleményükben arra intenek: egyszeri tételekkel minden évben meg kell küzdenie a büdzsének. Szerintük az viszont már „belefér”, ha a deficit a második negyedév végére közelíti meg az éves hiánycélt, a második fél évben ugyanis már jó esély van a hiány szinten tartására. KR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.