Magyar gazdaság

Jövőre két ügyben is az EU bíróság elé citálhatják Magyarországot

Lehetséges, hogy az Európai Bíróság már jövÕ év elején kitÛzi a tárgyalást abban a két perben, amelyet Magyarország indított az Európai Bizottság ellen közlekedésfejlesztési projektek vitatott áfaelszámolásával kapcsolatban – tudta meg a Világgazdaság.

Mindkét esetben – az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, illetve a Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasútvonal átépítése – az Európai Bizottság elvonná a projektek EU-támogatási összegébÕl az áfára elkülönített részt, miután a hazai hatóságok az áfát is az elszámolható költségek közé sorolták. A magyar állam az autópálya ügyében 2010 februárjában, míg a vasúti fejlesztésnél 2010 szeptemberében fordult az Európai Bírósághoz kifogásolva a brüsszeli álláspontot.

A magyar álláspontból szerint a hazai hatóságok azért vették az áfát támogatható költségként figyelembe, mert az építtetÕ Nemzeti Infrastruktúra FejlesztÕ Zrt. (NIF) nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót. Brüsszel szerint azonban az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végsÕ soron az autópálya, illetve a vasútvonal használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült áfából eredÕ költségek valójában visszaigényelhetÕk, függetlenül attól, hogy hazánkban az építtetÕ és üzemeltetÕ nem ugyanaz a cég.

„Mindkét ügyben az eljárás írásbeli szakasza véget ért, így akár már jövÕ év elején kitÛzheti a Bíróság a tárgyalást” – mondta lapunknak Lehóczki Balázs. Az Európai Bíróság sajtóosztályának munkatársa szerint az is elképzelhetÕ, hogy a két ügyet egyszerre tárgyalja a testület az ügyek hasonlósága miatt és mert mindkét ügyben ugyanaz a bírói tanács jár el. Az ítélet a tárgyalás kitÛzése után már fél évvel megszülethet – mondta.
Az ítélet azért kulcsfontosságú a magyar állam számára, mert ha az Európai Bizottságnak adnak igazat, akkor további projekteknél merülhet fel a szabálytalan áfaelszámolás, ugyanis információink szerint több infrastrukturális fejlesztésnél ezt a módszert alkalmazta hazánk.

Az M43-as autópálya esetében mintegy tízmilliárd forint kifizetése a tét, azonban ha Brüsszel nyeri meg a jogi csatát, akkor ez az összeg a vasútfejlesztési ügygyel, illetve további esetekkel (M0-s, M7-es autópálya) együtt mintegy 300 milliárd forintra nÕhet. Ezt az államnak a költségvetés terhére kell elÕteremtenie, illetve mint felszabaduló forrást új fejlesztési célokhoz kell rendelnie 2013-ig, az uniós költségvetési idÕszak végéig.

Jegelt uniós pénzek

A két áfaügyön kívül további vitatott ügyek is szerepelnek az Európai Bíróság elÕtt. Egyrészt 12 millió euró támogatás visszafizetését követelik, mert Brüsszel szerint nem csak a kijelölt célra használtunk fel határellenÕrzést szolgáló támogatást, 2,5 millió eurót pedig agrártámogatások határidÕsértése miatt vontak meg Magyarországtól.


eu bíróság áfaelszámolás autópálya áfa vasútvonal
Kapcsolódó cikkek