BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Elárverezik a pécsi buszokat

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapján hirdette meg eladásra a Pécsi Közlekedési Zrt. 161 helyi járatú buszát, az önkormányzat visszavásárolná őket.

A buszokra szeptember 11. és 14. között lehet licitálni, becsült értékük 1 milliárd 29 millió forint, a legkisebb ajánlat ennek a fele.     A buszokat a 2012-ben létrehozott Tüke Busz Zrt., egy száz százalékban pécsi önkormányzati tulajdonú közlekedési társaság bérli a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt.-től április elseje óta. A PK Zrt. az önkormányzat vagyonkezelő cégének, a Pécs Holdingnak és egy külső cégnek, a Mecsekbusz Kft.-nek a tulajdona. A pécsi közgyűlés februárban döntött az új cég létrehozásáról.

A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn, a buszokat a NAV végrehajtási joga terhelte.

Nagy Csaba (Fidesz), Pécs alpolgármestere hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: azt akarják, hogy továbbra is legyen közösségi közlekedés Pécsen. Azért, hogy a buszok ne kerülhessenek mások kezébe, egymilliárd forintos biztonsági keretet hoznak létre, és az önkormányzat visszavásárolja a buszokat. A pécsi önkormányzat közgyűlése júliusi ülésén járult hozzá, hogy a Tüke Busz Zrt. 947 millió forint hitelt vegyen fel a Magyar Fejlesztési Bank közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programjának keretében. Az MTI úgy tudja, ez lehet a fedezete a buszok visszavásárlásának.

Az ügy közvetlen előzménye a 2009-ben kirobbant pécsi buszeladási botrány. Még márciusban első fokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.

Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között. Februárban a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek