BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Vitézy: A BKK-jegyek reálértéke csökkent, ezért kell az áremelés

Várhatóan újabb jegyáremelés jön a fővárosi tömegközlekedésben - közölte Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.

Nem valószínű, hogy a BKV jövőre is az idei szinten tudja tartani a jegy- és a bérletárakat - jelentette ki a Krónikának Vitézy. Az utóbbi néhány év alatt majdnem hatodával csökkent reálértéken a BKV-jegyek ára, ez pedig nem folytatódhat hosszú távon szerinte.

A főváros az elmúlt három évben nem emelte a tömegközlekedés tarifákat Budapesten. Mivel ez idő alatt nőtt az infláció, és az áfa is emelkedett, reálértéken csaknem 15 százalékkal alacsonyabbak most a jegy-, és bérletárak, mint három éve. A vezérigazgató közölte, arról még korai beszélni, hogy milyen tarifajavaslatok vannak 2013-ra. Az elképzelésekről várhatóan október végén, november elején tárgyalhat a fővárosi közgyűlés.

Az elmúlt években sok ötlet felmerült, hogy mi módon lehetne többletbevételt szerezni a fővárosi tömegközlekedésre, de a jegyáremelés szinte mindig a legutolsók közt volt. Szóba került pedig már a dugódíj, a helyi adók emelése, az agglomeráció településeitől több pénzt kérni, hogy oda is járjanak buszok, de az utazási kedvezmények megnyirbálása is előjött a tervek közt. A jegyáremelés nem csak azért lehetett népszerűtlen ötlet, mert a várost irányító politikusok valószínűleg nem örülnének a választók reakciójának, ha a bérletár átlépné a lélektani 10 000 forintos küszöböt - igaz, Vitézy bejelentése után valószínűleg erre is sor kerülhet. Nagyobb problémát jelent a kérdés, hogy a magas jegyár nem fordul-e a visszájára, nem pártolnak-e el sokan a tömegközlekedéstől vagy nem ugrik-e meg még jobban a bliccelők száma.

A tömegközlekedési cég hiánya idén tavasszal már a 60 milliárd forintot közelítette, és néhány hétig még a fizetésképtelenség veszélye is fenyegetett, szinte az utolsó pillanatban állapodott meg a főváros, a BKK, a BKV, a kormány és a bankok a törlesztés átütemezéséről. Azt azonban a kormány világossá tette, hogy nem egyszeri támogatásokkal szeretnék életben tartani a tömegközlekedést, hanem stabil, fenntartható üzleti tervet akarnak látni. A 2012-es költségvetés volt az első, amelyben a főváros tömegközlekedésére szánt 32,3 milliárd forintos tételhez odaírták, hogy csak akkor utalják, ha a városvezetés bemutat egy kész üzleti tervet. Jövőre ez az összeg még kevesebb lenne, a 2013-as büdzsé még csak félkész terveiben egy 23 milliárdos szám szerepel.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek