Vajon az az adó, amelyet csak az 500 millió forint éves árbevételnél többet termelő vállalkozások fizetnek, hátrányos megkülönböztetés-e a külföldi befektetők számára a magyar hátterű vállalkozásokkal szemben? A kérdést a Hervis tette fel a magyar bíróságoknak – szerintük az 500 milliós határ a külföldi tulajdonú társaságokra lett szabva, és ez közösségi jogszabályokba ütközik. Mivel itthon nem született válasz, az ügy az Európai Bírósághoz (EB) került. Az EB hamarosan dönt, és nemrég közzétették a bíróság munkáját elősegítő főtanácsnok véleményét – ő nem szorgalmazza Magyarország elmarasztalását.
A főtanácsnok indítványában elismeri, hogy a bíróság korábbi esetjoga alapján a Hervisnek is igazat lehetne adni, mégsem tartana szerencsésnek ilyen tág értelmezést, mivel később olyan esetekben is elmarasztalhatnának egyes tagállamokat, ahol bár hátrányt szenvednek a külföldi vállalkozások, ám az nem feltétlenül a kifogásolt szabály eredménye. Másrészt azt is írja, a magyar adó ugyan nem diszkriminálja a külföldieket, ám az a közösségi jog által ugyancsak tiltott forgalmi adónak minősíthető.
Utóbbi problémával nem először kell szembenéznie az EB-nek. Miközben általánosan elfogadott nézet, hogy a gazdaságot legkevésbé az áfa típusú adók torzítják, az EB gyakorlata az áfához leginkább hasonlító adókat tiltja, míg a kumulatív, versenytorzító adók kikerülnek látóköréből. A főtanácsnok szerint az EB-nek változtatnia kellene ezen a szerinte morózus jogértelmezésen.
Véleményem szerint a tiltott forgalmi adók kérdése a közvetlen és közvetett adók közti különbségtételre csupaszítható le. E különbségek azonban kellő távolságból szemlélve elhalványulnak – egy egészséges gazdaságban hosszú távon az üzleti szféra minden költségét (így a fizetett adókat is) áthárítja fogyasztóira, azaz a termékek/szolgáltatások ára szükségszerűen tartalmazza az előállítás során felmerülő összes adóterhet is.
Az EB nyilván tisztában van ezekkel a problémákkal, ám ha csak kis mértékben is enyhítene az eddig alkalmazott szabályokon, igen sok adót kellene betiltania közösségi szinten. Összességében tehát bár igen érdekes a főtanácsnoki érvelés, azt aligha fogja kritika nélkül átemelni döntésébe az Európai Bíróság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.