BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Három amerikai kapta idén a közgazdasági Nobel-díjat

elismerés Eugene Fama, Lars Peter Hansen és Robert Shiller amerikai közgazdászoknak ítélték oda a 2013. évi közgazdasági Nobel-díjat – jelentette be a Svéd Királyi Tudományos Akadémia hétfőn Stockholmban. Az indoklás szerint a díjat azokért az empirikus kutatásokért kapták, amelyekkel azt vizsgálták, hogyan lehet több évre előrejelezni a részvény- és kötvénypiaci árak változását.

Eugene F. Fama (74) a chicagói egyetem professzora. Azt modellezte, hogy rövid távon nehéz a részvényárakat előrejelezni, és az új információk hamar bekerülnek a részvényárakba. Ezek az eredmények hatással voltak a pénzpiac működésére.

Lars Peter Hansen (60) szintén a chicagói egyetem tanára, makroközgazdász. Olyan statisztikai módszert dolgozott ki, amely alkalmas az eszközárazások racionális elméleteinek vizsgálatára.

Robert J. Shiller (67) a Yale Egyetem közgazdász professzora. Shiller szerint a részvényárak sokkal jobban fluktuálnak mint a vállalati osztalékok. A részvényárak osztalékokhoz viszonyított aránya akkor esik, amikor az árak magasak, és akkor nőnek, amikor alacsonyak. Schiller a 2007-ben kezdődött ingatlanpiaci lufit jóval korábban előrejelezte.

Az összesen 8 millió svéd koronával (268 millió forint) járó Nobel-díjakat hagyományosan december 10-én adják át Stockholmban. A közgazdasági Nobel-díjat, hivatalos nevén: a Svéd Királyi Bank Alfred Nobel Közgazdaságtudományi Emlékdíjat, 1968-ban, fennállásának 300. évfordulója alkalmából alapította a svéd központi bank.

Magyar születésű tudósok közül 1994-ben az amerikai John C. Harsanyi (Harsányi János) (1920-2000) részesült megosztott közgazdasági Nobel-díjban a játékelmélet terén kidolgozott elemzésekért. Eddig 74-en kaptak kitüntetést, 6-szor fordult elő, hogy hármas megosztásban adták a Nobel-díjat, 22-en kapták egyedül, 17 alkalommal pedig ketten vehették át.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.