BUX 44,148.98
+0.04%
BUMIX 3,792.28
+0.86%
CETOP20 1,883.91
+0.83%
OTP 9,520
+1.60%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
-0.49%
ZWACK 17,300
+0.29%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,100
-0.45%
-0.47%
-1.09%
0.00%
-1.87%
OPUS 153.8
+1.18%
+0.51%
+2.36%
0.00%
-2.00%
OTT1 149.2
0.00%
+0.91%
MOL 2,954
+0.20%
DELTA 38.55
-2.65%
ALTEO 2,850
+1.42%
0.00%
+3.18%
0.00%
0.00%
-1.57%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-0.51%
-1.26%
+0.98%
0.00%
+2.78%
+5.83%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
-0.17%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Így húzta meg, majd engedte ki a nadrágszíjat a kormány tavaly

Tavaly 929,2 milliárd forint volt az államháztartás központi alrendszerének hiánya, ami a többször módosított deficitcél 82,6 százaléka, ugyanakkor magasabb az eredeti, 841,8 milliárdos deficittervén. Ám a legfontosabb az, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az eredményszemléletű hiány a GDP 3 százaléka alatt maradt tavaly. Banai Péter, az NGM helyettes államtitkára arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy az európai uniós módszertan szerinti hiány mértékére előzetes számításaink szerint a GDP 2,3-2,7 százaléka körül alakult tavaly. „A takarékszövetkezeti forrásjuttatás elszámolásáról az unió statisztikai szervével még nem záródtak le az egyeztetések” – fejtette ki. A hivatalos tényadatot március 31-én közlik a magyar szervek az Eurostattal – tette hozzá.

Az NGM közleménye szerint az államháztartás központi alrendszerén belül a központi költségvetés 979,7 milliárd forintos deficittel, az elkülönített állami pénzalapok 50,5 milliárd forintos szufficittel, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pedig nullszaldósan zárták a 2013. évet.

Kifejtették, hogy a tavalyi költségvetési évet két folyamat határozta meg. Az év első felében Magyarország ellen még túlzott deficit eljárás folyt. A gazdasági tárca közleménye szerint „az eljárás lezárása érdekében a kormány tavasszal – noha nem értett egyet az Európai Bizottság makrogazdasági előrejelzéseivel – az államháztartási egyenleg javítását célzó intézkedésekről döntött. Ezen intézkedések két meghatározó eleme az állami működési kiadások csökkentése (például zárolás) és a pénzügyi tranzakciós illetékből származó bevétel-elmaradás pótlása volt. Az év második felében – a túlzott deficit eljárás lezárása után és az az egyre kedvezőbb makrogazdasági adatok alapján – az állam takarékos működése mellett sor kerülhetett több új kiadási tétel teljesítésére (például pedagógus-béremelés, felsőoktatási támogatások növelése, új EU Önerő Alap létrehozása, egészségügyi intézmények plusz-támogatása), illetve a zárolások és az egyenleg-javítások célzott mérséklésére”.

Banai Péter a Világgazdaság kérdése kifejtette: az Európai Bizottság 2013. május 3-án tette közé az úgynevezett tavaszi makrogazdasági előrejelzését. „A dokumentumban a Bizottság a Kormány hivatalos számításaitól jelentősen eltérő magyarországi feltételezésekkel élt – a 2013-as gazdasági növekedés mértékét 0,2 százalékos szinten, a kormányzati szektor hiányát 2013-ban a GDP 3 százalékon, a 2014-es hiányt 3,3 százalékos szinten várta. Noha a Kormány ezekkel a feltételezésekkel nem értett egyet, a túlzottdeficit-eljárás lezárása érdekében döntött az államháztartási egyenleg javítását célzó, döntően az állam működési kiadásainak csökkentését és a pénzügyi tranzakciós illetékbevétel növelését célzó intézkedésekről. Az intézkedések értelemszerűen javították a 2013-as államháztartási egyenleget, egyúttal – a kedvezőbb makrogazdasági folyamatok mellett – lehetővé tették az eredeti költségvetési törvényben még nem szereplő kiadások teljesítését” – írta Banai.

Az államháztartás központi alrendszerének egyenlege így összességében jóval kedvezőbben alakult a módosított - 1125,2 milliárdos - törvényi előirányzathoz képest a 2013. évre eredetileg tervezettnél feltehetően magasabb gazdasági növekedés és alacsonyabb infláció mellett – olvasható az NGM közleményében.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek