„A programhoz már az induláskor hét cég csatlakozott, míg más vállalatokkal jelenleg folynak az egyeztetések a belépésről. A magánvállalatok mellett állami és nonprofit cégek előtt is nyitva áll a program, így például az AEGON vagy a Budapest Bank mellett az Uzsoki Utcai Kórház, illetve az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. is részt vesz a kezdeményezésben” – mondta lapunknak a PResston PR ügyvezető igazgatója. Terdik Adrienne – aki egyben a Debreceni Egyetem és a Budapesti Gazdasági Főiskola vizsgáztatója, illetve a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola címzetes docense – a program elindításának szükségességét azzal indokolta, hogy évek óta megfigyelhető jelenség, hogy a pályakezdők igen nehezen helyezkednek el a munkaerőpiacon, míg a cégek alig találnak olyan frissdiplomás munkaerőt, aki az általuk elvárt igényeknek megfelel. „Egy kutatás szerint a fiatalok munkaerő-piaci részvétele a 90-es évek elejétől szinte folyamatosan csökken, a felsőfokú végzettségű regisztrált munkanélküliek száma 2007-hez képest 25 százalékkal emelkedett” – emelte ki.
Terdik Adrienne szerint a Smart Interviews program összecseng a kormány pályakezdőket támogató munkahelyvédelmi akciótervével is, amely a 25 év alatti munkavállalók esetében jelentősen csökkenti a cégek által fizetendő közterheket.
A programhoz a felsőoktatási intézmények közül elsőként a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) csatlakozott, azonban több fővárosi és vidéki egyetem is jelezte már érdeklődését. A BKF diákjait a garantált első interjúra a Presston PR és a BKF KarrierCentrumának szakértői fogják felkészíteni. A fizetős, mintegy egy hónapig tartó programra a 25 év alatti végzős vagy már végzett BKF-diákok jelentkezhetnek.
„Statisztikák szerint a pályakezdő fiatalok legnagyobb arányban ajánlások révén jutnak álláshoz. A Smart Interviews programban pedig valójában cégünk ajánlásával mennek majd a hallgatók az első interjúra” – emelte ki Terdik Adrienne. Várakozása szerint az interjún résztvevő diákok 90-95 százaléka állásajánlatot is kap majd. Ezt arra alapozza, hogy a diákokat az adott munkaadótól kapott információk, konkrét elvárások alapján cégspecifikusan készítik fel az interjúkra.
„Az igényeket most mérjük fel a hallgatók körében, de várhatóan egy-két, egyenként mintegy 12 főből álló csoportot indítunk majd el” – mondta lapunknak Vass László. A BKF rektora kiemelte: a Smart Interviews program jól illeszkedik a főiskola karriergondozási rendszeréhez, amelynek keretében nem a diákoknak kell gondoskodniuk arról, hogy milyen cégnél töltik el a féléves kötelező szakmai gyakorlatot, hanem azt teljes egészében a BKF szervezi meg, amelynek 700 szerződése van munkaadókkal a diákok gyakornoki elhelyezésére. „A 2008 és 2012 közötti időszak adatait feldolgozva az derült ki, hogy minden negyedik hallgatónk már a szakmai gyakorlat ideje alatt állásajánlatot kapott” – mondta.
Vass László – aki egyben a Rektori Konferencia elnökségének is a tagja – kiemelte: másfél évvel ezelőtt a felsőoktatás azt a kritikát kapta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától, hogy alig jelenik meg a munkaerő-piaci orientáció az egyetemeken és főiskolákon. „Úgy vélem, a kritika jogos volt, azóta viszont már fejlődés tapasztalható e téren” – mondta. Vass László szerint a Smart Interviews program révén a BKF még inkább közel kerülhet a munkaadókhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.