BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Törvénytervezet a visszamenőleges adóztatásról

Kacsának minősítette Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége (ÉVOSZ) alelnöke a 444.hu által megszerzett törvénytervezetet, amely szerint a nettó árbevételből számított 15 százalékos különadót kell megfizetni minden cégnek, amely az elmúlt hét évben 100 millió forint feletti útépítési megbízást nyert az államtól.

A hírportál emlékeztet: tavaly óta az Európai Bizottság több területen felfüggesztette az uniós támogatási rész kifizetését. Brüsszel azt a tételt kifogásolta, hogy a pályázatokban kikötötték: csak az a cég indulhat, amelynek a közelben van aszfaltkeverő telepe. Ez 2007 óta szerepelt a kiírásokban – vagyis az elvonás az azóta kiírt pályázatokat és nyertes projekteket érintheti. A lap szerint nem véletlen, hogy az adót is ettől az évtől akarják beszedni.

Az ÉVOSZ alelnöke lapunknak kijelentette, hogy a szövetség egyetlen tagszervezete sem jelezte, hogy olyan munkát végezne, amely mögül elvonták volna a forrást. Ez azonban nem azt jelenti, hogy Brüsszel finanszírozna, a jelenleg az Új Széchenyi Terv keretében támogatott projekteknél ugyanis az állam előfinanszírozza az uniós részt, majd elméletben, a számlák összesítése után, utalja át a magyar államkincstárnak ezeket az összegeket az EU.

A 444 információi szerint egy közelgő uniós büntetés az adó kivetésének fő indoka. Koji László elképzelhetetlennek tartja, hogy egy kormányhivatal készített volna ilyen előterjesztést, illetve hogy a kormány büntetésre kívánna pénzt gyűjteni. Érvelését egyebek mellett azzal támasztotta alá, hogy a pályázatokban nem volt az aszfaltkeverő telepre vonatkozó diszkriminatív feltétel. Mert az a pályázó, amelynek a munkaterület közelében nincs ilyen telepe konzorciumot hozhatott létre olyannal, amelynek van, illetve mobil keverővel is el lehet végezni a munkát.

Mindenesetre érdekes a 444.hu által megszerzett törvénytervezet indoklása, amely szerint „A közutak, köztük különösen az autópályák, autóutak – költségvetési és uniós forrásból finanszírozott – építésére vonatkozó közbeszerzési pályázatokat évek óta néhány, jelentős piaci és tőke erővel rendelkező társaság nyerte el”, amelyek „a piac oligopol jellege miatt az optimális és tisztességes nyereséghez képest extraprofitra tesznek szert”. Az elmúlt hét évben a legnagyobb útépítései megbízásokat a francia Colas (116 milliárd forint), a Közgép (113 milliárd), az osztrák Strabag (105 milliárd), a Duna Aszfalt (102 mil-

liárd), illetve a szintén osztrák Swietelsky (60 milliárd) kapták – emlékeztet a 444.hu.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.