Felmérés A folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására professzionális irányításra, szakszerű üzleti magatartásra kell áttérniük a családi vállalkozásoknak – ez az egyik fő megállapítása a PwC legújabb kutatásának, melyben 40 országból összesen 2 378 vállalkozás vezetője vett részt az idén. Az adó- és pénzügyi tanácsadó cég a kutatásban az 5 millió és egymilliárd dollár közötti, világméretekben inkább közepesnek tekinthető vállalatok közül azokat vizsgálták, amely családi irányítás alatt állnak – vagyis magántulajdonosuk többségben van, és meg is jelenik a vezetésben. A családi vállalkozások jelentősége nagy: a világ GDP termelésének 70-90%-át teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.
Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalkozások jó formában vannak: a válaszadók 65 százalék számolt be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70 százalékuk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12 százalékhoz képest nagyobb részük, 15 százalékuk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.
Az idei eredmények alapján a megkérdezett vállalkozások 68 százaléka exportál, háromnegyede a következő öt éven belül tervezi. A nemzetközi kereskedelemben a legambiciózusabbak agresszív növekedést terveznek, 100 millió dollár feletti bevétellel rendelkeznek, és a gyártóiparban vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Földrajzilag a kelet-európai, a BRIC és a MINT országok (Mexikó, Indonézia, Nigéria, Törökország) a legtörekvőbbek.
Ám kevés vállalkozás tervezi, hogy újabb országok felé nyit– többségük főként a szomszédos vagy a hasonló nyelvű, kultúrájú országokat veszi célba. „Ez arra utalhat, hogy a megfelelő készségek és magabiztosság hiányában nem mernek új régiók felé nyitni. Sok családi vállalkozásnak külső szakértőre lenne szüksége a hiányzó tudás és készségek megszerzéséhez, miközben új növekedési lehetőségeket szalaszthatnak el” – tette hozzá Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.