A magyar–azeri együttműködés potenciálja „jóval magasabb annál, mint amit eddig valóra tudtunk váltani” – fogalmazott tegnap Orbán Viktor miniszterelnök azt követően, hogy Ilham Aliyev azeri elnökkel megállapodást írt alá a két ország közötti stratégiai partnerségről. Kérdés, hogy az egyezmény, esetleg a mellette többek között a légi közlekedésről, turizmusról, az állat-egészségügyi vagy éppen a vízügyi együttműködésről megkötött megállapodások önmagában mennyire lendíthetik előrébb a kapcsolatokat.
Az ázsiai országhoz való közeledés eddigi leglátványosabb jele a Wizz Air bakui járatának a megindítása volt. Ennek nem titkolt célja a beutaztatás volt, annál is inkább, mivel a magyar turisták még akkor se nagyon tudnának – legalábbis önállóan – utazgatni az országban, ha akarnának. A vízumrendelkezések alapján ugyanis hazánk a legszigorúbb kategóriába tartozik. Váradi József, a magyar gyökerű légitársaság vezérigazgatója a tavaly júniusi indulás előtt évi 30 ezres forgalommal számolt, ehhez képest az idei második negyedévben indított 48 járaton mindössze 2673 kiutató és 2697 beutazó volt. A Wizz Air idei őszi menetrendjébe már is nem vette be a járatot.
A magyar kormány külgazdasági és külpolitikáját meghatározó keleti nyitás jegyében az azeri fővárosban nyílt meg két éve az első kereskedőház. A jelek szerint sok eredményt nem ért el, a külkereskedelemben legalábbis ennek nincs jele. Különösen azeri oldalon van tere a növekedésnek: behozatalunk általában néhány tízmillió forintban merül ki. Szokatlan megugrás volt tapasztalható két évvel ezelőtt, ám a 177,4 millió jelentős része egy korábbi export visszahozatala. Az exportunk valamivel erősebb, bár a 2008 után következett esést a mai napig nem sikerült kompenzálni. A tavaly 15 milliárd forintnyi kivitel legnagyobb része gyógyszerészeti termék vagy élelmiszer – a 2013-as, négymilliárdos növekedmény jó része szarvasmarha volt, amelyet egy két évvel ezelőtt kötött egyezmény keretében szállítottak Azerbajdzsánba.
A két ország közötti kapcsolat egyik legfontosabb eleme – legalábbis Orbán Viktor tegnapi nyilatkozata alapján – az azeri gáz lenne. A jelenlegi szerződések azonban csak azt garantálják – emlékeztetett a kormányfő –, hogy az azeri energiahordozó Dél-Európába el fog jutni, így a gázvezetékek európai összekötése lenne a kulcs. Az alternatív szállítási útvonal tehát nem a kétoldalú kapcsolatok függvénye, sokkal inkább az EU energiapolitikájáé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.