BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az OTP jól jár, a kicsik annál rosszabbul

A legnagyobbaknak csökken legjobban a bankadó, míg a kis bankok még többet is fognak fizetni a mostaninál – derül ki a Világgazdaság számításaiból. Az ok, hogy – akárcsak a reklámadónál – a bankadónál is egykulcsos rendszert vezetnének be a sávos helyett

A bankadó mértékére konkrét számok szerepelnek az EBRD-vel kötött megállapodásban 2016-ra és 2017-re is – közölte Orbán Viktor az Erste Bank állami bevásárlásáról kötött szándéknyilatkozat aláírásán, ám azt nem árulta el: tulajdonképpen miként is változnak a kulcsok. „Mindenféle mutatók” szerepelnek megfogalmazása szerint a megállapodásban, amelyek „magyarra lefordítva” azt jelentik, hogy a különadóból származó bevétel 60 milliárddal csökken. „Úgy tárgyaltam, hogy magam előtt toltam a gazdasági minisztert, aki ezeket a bonyolult számításokat képes elvégezni és lefordítani arra a nyelvre, amit én beszélek” – hárította el a kérdést.

Pedig a dolog nem annyira bonyolult: a kétkulcsos rendszert egykulcsossá teszik. Az idén 50 milliárd forintos mérlegfőösszegig 0,15 százalék volt az adó, míg a felett kellett 0,53 százalékot fizetni. Mint Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kedd reggeli közszolgálati hírműsoroknak adott interjúiban bejelentette, az új egykulcsos adó jövőre 0,31 százalék lesz. Az pedig az EBRD-vel aláírt megállapodásból derül ki, hogy 2017-ben és 2018-ban pedig 0,21 százalék, majd ezt követően az adót összhangba hozzák az uniós normákkal. A 2017-es csökkentés újabb 22 milliárdos kiesést jelent, így két év alatt több mint a felével csökken a teher (az idén 144 milliárdos bevételt várnak ebből a forrásból).

Varga Mihály azt mondta, hogy az ősszel az adócsomaggal együtt fogadhatják majd el a mérséklésről szóló törvényjavaslatot, bár a magyar bankadó így is jelentősnek lesz mondható. A kiesést a 2016-ban már két százalék fölé várt növekedésből pótolnák, hiszen az önmagában 200-250 milliárd forint többletbevételt hoz a költésgvetésnek. Az engedményt azzal indokolta, hogy a hitelezési aktívitást növelése miatt volt rá szükség, ugyanakkor azt is közölte, hogy a pénzintézetek nem vállaltak külön programokat, egyedül az Erste vetette fel ezt (170 milliárdos csomagot vállalt az osztrák bank).

Varga Mihály a Kossuth Rádió reggeli műsorában kiemelte: 2016-ban a kormány 2 százalék feletti gazdasági növekedést vár, aminek köszönhetően mintegy 200-250 milliárd forintos költségvetési többletbevétellel lehet számolni. Elmondta, ennek egy részéből lehet a bankadóból a hitelezési aktivitás növekedése érdekében engedményt tenni.

Nem túl bonyolult számítással egyébként az is kideríthető, ki kapja az engedmény nagy részét. Az új bankadóval azok a pénzintézetek járnak jól, amelyeknek mérlegfőösszege 50 milliárd forint felett van, és azok rosszul, amelyek ez alatt vannak. Nagy általánosságban ez úgy néz ki, hogy a közepes és nagybankok sokkal kevesebbet fizetnek majd a korábbinál, míg a takarékszövetkezetek és a kisbankok meg valamivel többet. 

Összehasonlítható adatok csak a 2013-as évről vannak, az MNB statisztikái szerint a 30 hitelintézet volt akkor a határ felett, vagyis fizet majd  kisebb bankadót jövőre (valószínűleg ennél többen lesznek, akik jobban járnak, hiszen három év alatt azért emelkedhet a mérlegfőösszeg). Ez a harminc bank adja össze a bankadó jó részét (a 2013-as adatok alapján 143 milliárdot kell fizetniük), míg a többiek összesen – ez közel 120 intézmény – kevesebb mint 2,5 milliárddal járulnak hozzá ezen a soron a közös kasszához. 

Az intézkedéssel a legjobban a legnagyobb bank jár: az OTP és leánybankjai a 2013-as mérlegfőösszeg alapján 43 milliárd forintot fizetnek az idén, míg – ugyanezen a bázison, de az új terhekkel számolva – míg jövőre az adó összege 25 milliárd forintra csökken, 2017-re pedig 17 milliárd forintra apad.

Kiszáll az állam a rendszerből

Kivonja magát a bankrendszerből az állam, az EBRD-vel kötött megállapodás nem csak az adó csökkentéséről szól ugyanis. A dokumentumban a kormány vállalta, hogy a devizaalapú hitelek forintosításánál a bankoknak nem származik az árfolyamkockázatból eredő további terhe. Kikötés, hogy a kabinet nem dönthet a magáncsőd intézményéről a Magyar Bankszövetség támogatása nélkül, de – mint Varga Mihály közölte – azt is vállalták, hogy a kormány nem vásárol többet nagybankot, továbbá, hogy “az állam tulajdonában lévő magyar banki tulajdontól három éven belül meg fogunk válni”.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.