Abból indulunk ki, hogy baleset történ, minden más feltételezés csak spekuláció – Heike Birlenbach, a Lufthansa európai alelnökének kijelentése volt lapzártánk idején a legkonkrétabb információ azzal kapcsolatban, mi okozhatta a Germanwings légitársaság 4U9525 járatának tegnap délelőtt bekövetkezett tragédiáját. A fedélzetén 144 utassal és hatfős személyzettel Barcelonából Düsseldorfba tartó Airbus 320 a francia Alpokban, Barcelonnette és Dignes-les-Bains között zuhant le a hegyek közé, a katasztrófát senki nem élte túl. Az utasok jórészt németek, spanyolok és törökök voltak a Germanwings közlése szerint, a légitársaság vezetése ennél pontosabb adatokat személyiségi jogokra hivatkozva nem árult el. A német sajtóból azonban kiderült: az áldozatok között van két tanárával együtt egy iskolai osztály, amely csereutazásról tartott hazafelé.
A baleset körülményeiről mindössze annyit tudni, hogy a gép nem adott vészjelzést, ám az irányítótorony igen, amikor délelőtt háromnegyed 11 körül a gép eltűnt a radarról. A repülési adatokat tartalmazó feketedobozt délután megtalálták ugyan, ám az ezen található információkról lapzártánkig semmit nem tudni.
Az ügyben a marseille-i ügyészség indított vizsgálatot, miközben tucatnyi helikopterrel próbálták felderíteni a helyszínt. A hatóságok szerint több napig eltarthat az áldozatok kiemelése a meredek hegyfalak közül. A gép roncsai több ezer négyzetméteren terülnek szét, hírek szerint a legméretesebb darab sem nagyobb egy személyautónál. A baleset pillanatában az időjárás kedvező volt, később azonban eleredt az eső, ami nehezítette a mentési munkálatokat.
A baleset a legsúlyosabb légikatasztrófa Franciaországban az Air France Concorde-jának 2000-es balesete óta. Egyben az első balesete a Lufthansa-csoporthoz tartozó Germanwingsnek. A 2002-ben alapított, az anyacég két évvel ezelőtti átszervezése óta hibrid (szolgáltatásait tekintve a hagyományos és a fapados cégek között elhelyezkedő) légitársaságként működő Germanwings heti 3 ezer járatot üzemeltet. A Wizz Airnél ez a szám kétezer.
Idén januárban zárult le a Lufthansa történetének egyik legnagyobb szerkezeti átalakítása, a német légitársaság 115 útvonalat adott át üzemeltetésre a Germanwings leányvállalatának. Minden olyan Európán belüli, úgynevezett point to point útvonalat átszervezett a hibrid légitársaságnak, amelyek nem a két fő bázisról, Frankfurtból és Münchenből üzemelnek.
A Lufthansa a legnagyobb európai légitársaság, de fő problémája, hogy például Düsseldorfból az Emirates légitársaság már több utast szállít az ázsiai feltörekvő régiókba. Csaknem egymilliárd euró üzemi eredményt ért el 2014-ben, az elmúlt évben tartott tömérdek sztrájk 232 millió eurójába kerültek a vállalatnak. A pilótákat tömörítő szakszervezet úgy látja, hogy munkájuk nagyon stresszes, ezért továbbra is ragaszkodnak a korkedvezményes nyugdíj lehetőségéhez.
Tavaly a Lufthansa és a Germanwings 77,5 millió utast szállított. Budapesten is fontos szereplők, a reptér 9,1 millió utasa közül 1,1 millió a csoport járatait választotta, így piacvezetők itthon a hagyományos légitársaságok között. A Germanwingset tulajdonló német légitársaság részvényárfolyama a tragédia után 14 euró fölötti szintről 13 euróra esett, de estére már 13,5 euró körül járt. Carsten Spohr, a társaság vezetője annyit közölt: fekete napja a repülésnek a tegnapi.
Az Airbus az elmúlt tíz évben megduplázta az átadott gépek számát, most évi mintegy hatszáz gép gördül le a toulouse-i székhelyű cég végösszeszerelő soráról. A repülőgépgyártó 2014-ben 60 milliárd euró árbevételt ért el, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményük 6,1 milliárd euró, a nettó jövedelem pedig 2,3 milliárd euró lett. December 31-ével a csoport rendelésállományának értéke 857,5 milliárd eurót tett ki. Az Airbus árfolyama a korábbi közel 61 eurós szintről 59 euró alá zuhant a katasztrófa hírére, de délutánra újra 60 euró fölé erősödött.
A látszat ellenére a repülőgép még mindig biztonságos: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint 2014-ben biztonságosabb volt a légiközlekedés az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly 1 millió repülésre 0,23 áldozat jutott, szemben a 2013-as 0,41-gyel. Összesen 12 halálos baleset történt az év során, ezekben 641-en vesztették életüket, míg az ötéves átlag 19 balesetben 517 áldozat.
Utoljára tavaly decemberben Indonéziában szenvedett halálos balesetet egy Airbus A320-as, az Indonéziából Szingapúrba tartó AirAsia-járat 162 emberrel a fedélzetén a Jávai-tengerbe zuhant a szélsőséges időjárási körülmények miatt.
Az Airbus az elmúlt tíz évben megduplázta az átadott gépek számát, most évi mintegy hatszáz gép gördül le a toulouse-i székhelyű cég végösszeszerelő soráról. A repülőgépgyártó 2014-ben 60 milliárd euró árbevételt ért el, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményük 6,1 milliárd euró, a nettó jövedelem pedig 2,3 milliárd euró lett. December 31-ével a csoport rendelésállományának értéke 857,5 milliárd eurót tett ki. Az Airbus árfolyama a korábbi közel 61 eurós szintről 59 euró alá zuhant a katasztrófa hírére, de délutánra újra 60 euró fölé erősödött.
A látszat ellenére a repülőgép még mindig biztonságos: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint 2014-ben biztonságosabb volt a légiközlekedés az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly 1 millió repülésre 0,23 áldozat jutott, szemben a 2013-as 0,41-gyel. Összesen 12 halálos baleset történt az év során, ezekben 641-en vesztették életüket, míg az ötéves átlag 19 balesetben 517 áldozat.
Utoljára tavaly decemberben Indonéziában szenvedett halálos balesetet egy Airbus A320-as, az Indonéziából Szingapúrba tartó AirAsia-járat 162 emberrel a fedélzetén a Jávai-tengerbe zuhant a szélsőséges időjárási körülmények miatt.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.