A területi kamarákhoz 2,83 milliárd forint folyt be tavaly a cégek által kötelezően fizetendő kamarai hozzájárulásból. Ez tíz százalékkal több, mint 2013-ban, amikor összesen 2,55 milliárd forintból gazdálkodhattak a képviseletek – derült ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) lapunkhoz eljuttatott válaszaiból. Április közepéig 1,37 milliárd forint érkezett be, pedig a befizetési határidő március 31-én lejárt.
Az MKIK a hozzájárulások tizedéből gazdálkodhat: a tavalyi 283 millió forintból felépítettek egy nyilvános adatbázist, ami az üzleti forgalom biztonságát növeli, és ebből az összegből finanszírozták a kamarai regisztrációs szoftver működtetését, fejlesztését, valamint az ehhez szükséges adatvásárlásokat is. A területi kamaráknál térítésmentesen igénybe vehető szolgáltatások közül kettőt – a pályázatfigyelést és az üzleti partnerközvetítést – szintén az MKIK biztosít, emellett az országos szervezet üzemelteti az országos vásárnaptárt, a kamarai rendezvénynaptárt és a jogszabályfigyelő adatbázist.
Évente megjelentetjük nyomtatott formában az aktuális adó- és társadalombiztosítási jogszabályokat magyarázó kiadványunkat, és honlapunkról elérhető a hatósági engedélyhez, bejelentéshez kötött tevékenységek jegyzéke is. A magyar vállalkozások külpiaci pozícióját erősítheti az Export Directory és a honlapunkon szintén megtalálható országtanulmányok is – tudtuk meg Dunai Pétertől, az MKIK főtitkárától. A szervezet honlapját havonta átlagosan 30-38 ezer érdeklődő keresi fel, a legnépszerűbb szolgáltatások sorrendje pedig folyamatosan változik: év elején jellemzően az adózási tanácsadó, kiírási dömping időszakában pedig a pályázatfigyelő pörög.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához (BKIK) 2013-ban mintegy 144 ezer vállalkozástól közel 720 millió forint folyt be, tavaly pedig 140 ezer cég 700 millió forint összegű hozzájárulást fizetett, ami a kamara teljes bevételének 40 százaléka. A szervezet vezetői tevékenységüket társadalmi munkában látják el, azért semmilyen bérezésben nem részesülnek – hívta fel lapunk figyelmét a BKIK.
A BKIK összegzése szerint eKamara rendszerük online szolgáltatásait naponta 1500-1600 ügyfél veszi igénybe, az Információs és Tanácsadó Irodához havonta 250-300 személyes és körülbelül ugyanennyi elektronikus megkeresés érkezik. Tavaly 250 rendezvényükön mintegy 20 ezer vállalkozás képviselője vett részt. Legnépszerűbbek az online felületen elérhető programok és elsősorban a kisvállalkozások körében a személyes tanácsadás.
A Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamaránál (HBMKIK) idén az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) használatával, a vasárnapi zárvatartással, munkahelyteremtési- és megtartási támogatásokkal kapcsolatos rendezvények iránt érdeklődtek a legtöbben. Tavaly több mint félszáz eseményen mintegy 3 ezer vállalkozás vett részt.
Nagy érdeklődés övezte a dohány kiskereskedők szakmai képzését, az elektronikus építési napló vezetésével és az építőipari lánctartozások felszámolását segítő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) működésével kapcsolatos fórumot. A HBMKIK-hoz befolyt összeg is nőtt: míg 2013-ban 110 millió, addig tavaly már 115 millió forint érkezett a területi kamara számlájára a vállalati befizetések nyomán. A nem fizető cégeknek kiküldött felszólítások csaknem negyede elérte a kitűzött célt, és a késlekedő társaságok befizették a kamarai hozzájárulást.
Köztartozás a nem fizetés
A vállalkozások jelentős tartozást halmoztak fel, csak a fővárosban több tízezer cég maradt el a fizetéssel. Ez köztartozásnak minősül, behajtására az adóhatóság inkasszót bocsát ki, amely az elmaradás mértékétől függően akár több tízezer forint plusz terhet is jelenthet a cégeknek. Folyamatosan keresik a nem fizetőket, ez azonban a megszűnések, felszámolási eljárások sokasága miatt nehéz és hosszadalmas feladat. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kezdeményezett behajtási eljárások 90 százaléka eredményes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.