Tegnap – immár második körben – ismét a kormány asztalára került a taxispiacra vonatkozó jogszabály tervezete – tudta meg a Világgazdaság. A dokumentumot egy héttel korábban is tárgyalta a kabinet, amelynek információink szerint nem tartalmi kifogásai voltak a tervezettel, csak arra akart biztosítékot szerezni, hogy a készülő jogszabály minden pontban megfeleljen az uniós elvásárolnak, s ezért a tervezetet visszaadta az igazságügyi tárcának.
A kormány feltehetőleg azért is akarja a legapróbb részletekig összevetni a jogszabályt az uniós elvárásokkal, mert számol az internetes közösségmegosztó szolgáltatások kifogásával, illetve azzal, hogy e vállalkozások Brüsszelben keresnének jogorvoslatot. „A jogszabály hatálybalépésével minden fuvarszervezőre ugyanazok az elvárások vonatkoznának, amelyeknek minden piaci szereplőnek meg kell felelnie, ebben az esetben mindenkinek legalizált lesz a tevékenysége” – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség elnöke arra utalt, hogy jelenleg a különböző okostelefonos alkalmazásokra épülő közösségi személyszállítási szolgáltatást nyújtókra nem vonatkoznak a jogszabályok. Ma ugyanis amíg a hagyományos taxisvállalkozásoknak számos előírásnak meg kell felelniük, addig az internetes szolgáltatást nyújtóknak nem – sérelmezte Metál.
A jogszabálytervezet legnagyobb újdonsága, hogy engedélyhez köti a fuvarszervezői tevékenységet – emelte ki Metál, aki elismerte, hogy az internetes szolgáltatók által használt applikációk – főleg a fiatalok körében – népszerűek. A taxisok nem is azt szeretnék, ha az időben visszalépnének, de ezeknek a megoldásoknak éppúgy ellenőrizhetőknek kell lenniük, mint a diszpécserszolgáltatásoknak. Ezek révén is biztosítani kell az adattárolást, az adatkezelést, s e szolgáltatóknak is ki kell adniuk az adatokat az adóhatóságnak – emelte ki az elnök, aki szerint az új jogszabálynak köszönhetően a virtuális alapú szolgáltatásra épülő vállalkozásoknak nem a taxisokkal kell szembenézniük, hanem hozzájuk hasonlóan a hatóság ellenőrzésével.
„Az utóbbi időben aktív vita alakult ki olyan közösségi autómegosztó rendszerekről, mint az Uber. Annak ellenére, hogy több mint negyvenezer felhasználó regisztrált a rendszerünkbe, néhány érdekcsoport az Uber magyarországi ellehetetlenítésén dolgozik. Teszik mindezt tényszerűen téves információkat terjesztve” – olvasható az Uber által a regisztráltaknak küldött levélben.
Az Uber ebben igyekszik „helyére tenni” a róla tévesen kialakított képet, például cáfolja, hogy munkahelyeket tenne tönkre. Ezzel szemben azt állítja, hogy a jövő év végéig kétezer munkahelyet teremt a budapestieknek. Azt is tévesnek tartja az Uber, hogy pénzt szivattyúzna ki Magyarországról, miközben egy forint állami támogatást sem kapott, és nem is tart igényt rá. Az sem megalapozott, hogy az Uber a szürkegazdaságot erősíti. A valóság az, hogy az Uber fizetési rendszere száz százalékban készpénzmentes, így minden tranzakció nyomon követhető. Az Uber tárgyal az adóhatósággal annak elősegítése érdekében, hogy a rendszert használó összes autós könnyen és egyszerűen tudjon eleget tenni az adózási kötelezettségeknek – olvasható a cég jövőképét tartalmazó levélben.
Az Uber Hungary Kft. eddig is megfelelt minden adózási kötelezettségének, például alkalmazottjai után rendre befizeti a közterhet – nyilatkozta a Világgazdaságnak Fekete Zoltán, az Uber Hungary operatív igazgatója, akitől azt is megtudtuk, hogy a dolgozók száma fokozatosan gyarapszik. A cég tevékenységének egy része Budapesten zajlik, de globális technológiai vállalatként vannak olyan tevékenységek, amelyeket máshonnan – például Hollandiából – végeznek a magyar piacra is. Az Uber rövid és középtávon, a lakosságszám alapján budapesti tevékenységben gondolkodik – válaszolta az igazgató arra a kérdésünkre, hogy tervezi-e a földrajzi terjeszkedést a cég.
Az Uber-sofőröknek, amikor csatlakoznak a „rendszerhez”, egy prezentáción kell részt venniük, s ezen tájékoztatják a jelentkezőket arról, hogy Magyarországon minden jövedelem adóköteles. Mindezzel együtt az Uber tisztában van azzal, hogy a jelenlegi jogszabályok nem egyértelműek a sofőrök adózásával kapcsolatban, épp ezért, vagyis a tiszta helyzet érdekében a cég szorgalmazza a változtatást. Fekete ugyanilyen fontosnak tartja, hogy a közösségi megosztáson alapuló szolgáltatás – amelynek súlya egyre jelentősebb és ezáltal megkérdőjelezhetetlen – bekerüljön a személyszállítás szabályozásába. Ennek keretét, helyét az érintetteknek közösen kellene kialakítani – fogalmazott az igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.