Rekordtöbblet alakult ki a külkereskedelmi forgalomban az első negyedévben, miután márciusban 930 millió eurós aktívumot mért a Központi Statisztikai Hivatal.

Így az év első három hónapjában 2,5 milliárd euróra nőtt a többlet, ami 530 millióval haladja meg az előző év azonos időszakában mért szintet. Ehhez hozzájárult, hogy a kivitel volumene 9,5, a behozatalé pedig 9,8 százalékkal haladta meg a tavalyi első negyedévit. A gazdaság kedvező pályán mozog, hiszen márciusban az 13, az 11 százalékkal bővült.

Az kivitelt most is az autóexport húzta. A Magyarországon gyártott autók háromnegyedét az Európai Unióban vették meg, ötödét pedig Amerikában. Balatoni András, az ING Bank vezető közgazdásza a Világgazdaságnak azt mondta, a német gazdaság növekedése mellett az is kedvező, hogy megindulhat a hitelezés az eurózónában.

A részletes adatokat akár a keleti nyitás első sikerének is tekinthetjük. Euróban számolva Európa felé 6, Ázsia irányába pedig közel 10 százalékkal nőtt a kivitel. Igaz, alacsony bázisról emelkedett nagyot az export India, Japán, vagy a Koreai Köztársaság felé. A legjobban az amerikai nyitás sikerült: az Egyesült Államok felé több mint 30 százalékkal nőtt a kivitel. Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a tengerentúlon is egyre népszerűbbek a Magyarországon gyártott Mercedesek és Audik.

Az import növekedését pedig az segíti, hogy évek óta nem látott ütemben bővül a belső kereslet. A kiskereskedelmi forgalom és a fogyasztás is felpörgött, ami alapvetően csökkentené a külkereskedelmi többletet, ezt azonban az alacsony olajára ellensúlyozza – mondta a Világgazdaságnak Balatoni András. Suppan Gergely, a TakarékBank vezető elemzője úgy kalkulál, hogy az olcsó olaj miatt 2-2,5 milliárd euróval csökkenhet az energiaimport az év egészében, így tartósan magas maradhat a többlet.

Balatoni András szerint nem várható, hogy érdemben romlana a hazai export és az import az év hátralévő részében, de a szakértők között konszenzus van abban, hogy nem várható tartósan olyan magas többlet és dinamika, mint márciusban volt. Elemzők úgy kalkulálnak, hogy a tavalyi 6,4 milliárd eurós külkereskedelmi többletnél könnyedén magasabb lehet az idei aktívum, de ehhez az is kell, hogy ne emelkedjenek hirtelen az olajárak.

A most még húzóerőt jelentő autóipari export azonban már nem növelhető sokáig. Balatoni András arra figyelmeztetett, hogy mostanra futottak ki az elmúlt évek nagy autóipari beruházásai, ami már látszik a beruházási adatokon. A kulcskérdés az, hogy lesz-e olyan külföldi nagyvállalat, amelyik Magyarországon ruházna be, mert a külpiaci konjunktúra mellett ez tarthatná magasan a kivitelt a következő években.

Magasabb a BMI

Májusban 55,1 pontra emelkedett a magyar beszerzésimenedzser-index (BMI) az áprilisi 51,2 pontról – derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság jelentéséből. Az 50 pont feletti érték a feldolgozóipar élénkülését jelzi. Elemzők számítottak arra, hogy az áprilisi esés után májusban jobban alakul az index, ami egyben azt is jelzi, hogy az ipari termelés dinamikusan növekedhet a következő hónapokban. A termelési mennyiség és az új rendelések indexe nőtt áprilisi értékéhez képest, a külpiaci indexek azonban romlottak egy hónap alatt.