BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vészforgatókönyvet javasolnak a fuvarozók

Kiszámíthatatlanná váltak a szállítási útvonalak az országhatárok előre nem tervezett, ideiglenes lezárásai és a vasúti tranzit áruforgalom-korlátozásai miatt – közölte tegnap a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a népvándorlási hullám hatásait elemezve. Ha a hullám fokozódik, az nagymértékben drágítani fogja a logisztikát, a szövetség ezért azt javasolja, hogy a schengeni országok dolgozzanak ki vészhelyzeti forgatókönyvet az áruk szabad és biztonságos mozgásának biztosítására. Lapunknak korábban Székely Zsolt, a Révész Holding Zrt. vezérigazgatója úgy becsülte, ha bármelyik ország tartósan visszaállítja a mélységi ellenőrzés intézményét – azaz minden szállító autót megállítanak –, az középtávon 10 százalékkal növelheti a költségeket.

Mivel a gyárak már szinte semmilyen raktárkészlettel nem rendelkeznek, az áruk folyamatosan mozognak a termelési egységek között. Ezt keresztezi most a tömeges népvándorlás Európa-szerte. Az akadályok kisebb-nagyobb kitérőkre kényszerítik a fuvarozókat. „A drágább és hosszabb ideig tartó szállítás rövid távon a termék árának növekedéséhez vezethet, hosszabb távon pedig ellátási zavarokat okozhat a nagy termelő vállalatoknál – mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. – Ha a fuvarozó nem talál megoldást arra, hogy az árut határidőre a rendeltetési helyére juttassa, piacot és ügyfelet veszít. Az ellátási zavarok pedig termeléskiesést okozhatnak, ami csökkenti az árbevételt és a befizetett adót. Ennek hatásait már rövid távon is érzékelik majd az érintett országok” – tette hozzá.

Szintén probléma, hogy gyarapodtak a teherszállító járművek ellen elkövetett támadások. Az ágazatban tevékenykedő cégek tapasztalatai szerint a menekültek főként utazási céllal igyekeznek felkapaszkodni a járművekre, márpedig az uniós jogszabályok szerint a sofőr felelős az autóért, védelmet azonban nem kérhet. A felelősség ugyanakkor őt, illetve a munkáltató céget terheli.

Az MLSZKSZ szerint a népvándorlási hullám abból a szempontból is komoly biztonsági kockázatokat jelent, hogy ha az érintett országok nem kezelik megfelelően a bevándorlás során érkezett tömegeket, előbb-utóbb előfordulhatnak logisztikai járművek és bázisok elleni támadások is, amelyek célja például az élelmiszerszerzés. Elképzelhető, hogy egyes régiókban felértékelődnek majd a logisztikai központok területén található zárt, védett parkolási lehetőségek, és az MLSZKSZ szerint nem zárható ki az sem, hogy a jövőben az unión belül bizonyos árufajtákat csak fegyveres kísérettel lehet fuvarozni.

A szervezet éppen ezért támogatja a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kezdeményezését, amely támogatással kompenzálná a közúti fuvarozók bevételkiesését. Javasolják ugyanakkor, hogy a támogatottak körét terjesszék ki a vasúti árufuvarozás szereplőire is. Mindazonáltal a támogatás nem a megfelelő megoldás, ha a jelenlegi helyzet hosszú távon fennmarad.

Fülöp Zsolt szerint európai szintű vészhelyzeti forgatókönyvet kellene kidolgozni, amely rögzítené, hogyan lehet biztosítani a zökkenőmentes áruforgalmat a schengeni határokon belül, és mi az egyes tagállamok feladata. Ha pedig az Európai Unió reakciója késik, a közvetlenül érintett országoknak össze kell fogni, és régiós megoldást kidolgozni – véli az MLSZKSZ elnöke.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.