A költségvetési hiány csökkentésére vagy azonos szinten tartása mellett pluszpénzek elköltésére lehet alkalmas az állami földprogramból származó bevétel, miután kiderült, hogy a privatizációs bevétel nem fordítható tetszőleges célokra. Mint ismert, december közepén az Alkotmánybíróság döntött arról, hogy – a kormány eredeti elképzelésével szemben – a földeladásokból származó összeget nem lehet az „állami vagyon gyarapítására” fordítani.
A Nemzeti Földalapkezelőről (NFA) szóló törvény valóban kiköti: a földeladásból származó pénzt csak földek vételére használhatja fel az állam. Ezzel a szabállyal jobbára az ellenzék és az agrártársadalom is egyetértett, a konszezusnak nem is volt nagy jelentősége, amíg az állam csak ritkán adott el földet, kis mennyiségben. A földprivatizációs program keretében azonban az ünnepek előtti összesítésig 165 ezer hektárnyi földet árvereztek, és 102 ezer hektár gazdára is talált. Bár az Alkotmánybíróság döntésére reagálva Fazekas Sándor a Kossuth rádiónak kijelentette: földet vásárol az állam az árveréseken befolyt bevételből, információink szerint a pénz felhasználásának módja még nincs eldöntve. Ez érthető is: december közepéig 142 milliárd forint folyt be az árveréseken, pontosabban ennyi volt a leütési ár, a pénz a gyakorlatban a következő hetekben érkezik meg az állam számláira. A programban meghirdetett földek közül ráadásul eddig nagyon sok nem kelt el, az árverési tételek csupán alig 60 százalékára akadt jelentkező. Mint azt lapunk korábban megírta, valószínűleg a „bennragadt” földek feldarabolásával és kisebb részletekben történő értékesítésével folytatódik a program.
A második fordulóban tehát újabb tízmilliárdok érkezhetnek az államhoz a már beszedett 142 milliárd mellé, márpedig elég valószínűtlen, hogy az állam ilyen összegekért akarna földet venni azok után, hogy nem keveset éppen maga értékesített. Igaz, az NFA-nak ezt követően lehet pénze kisebb-nagyobb földeket az állam számára megvenni, a teljes összeget azonban nem kötelező elkölteni. Sőt: egy külön alapba helyezve megtartható, és így a költségvetés más pontjain ennyivel több elkölthető forrás támad, amellyel a kormány rendelkezhet.
Mivel a tavalyi árverések után a tényleges bevételek idén érkeznek meg az államhoz, a költségvetés pénzforgalmi egyenlegét 2016-ban javítja az összeg. Ha a földeket az idén írják át, akkor az uniós módszertan szerinti mutatót is idén javítja az eladás – feltéve, ha erre Brüsszel is rábólint. Hogy a pénz külön alapba helyezése az uniós metodika szerint is csökkentené a hiányt, egyelőre még vita tárgya, erről megoszlanak a vélemények. Az azonban tény, hogy a hiányra nagyon szigorúan ügyelő kormánynak az alkotmánybírósági döntés után is kapóra jöhet 150-200 milliárd forintnyi mozgástérbővülés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.