Idén meghaladhatja a gazdaság növekedése a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2,5 százalékos prognózisát – mondta Virág Barnabás, a jegybank ügyvezető igazgatója a Euromoney konferenciáján. Ezt segítheti, hogy az EU-források lehívása nem esik vissza olyan nagymértékben, mint ahogy a jegybank prognosztizálta (több mint 1000 milliárd forinttal), és a növekedést segítheti a Családi Otthonteremtési Kedvezmény is – fejtette ki lapunk kérdésére. Szerinte a gazdasági növekedést a belföldi kereslet – a fogyasztás és a beruházások – húzhatja, és a növekedési potenciál is javult az elmúlt években.
A kulcsfontosságú változás a magyar gazdaságban az, hogy a növekedési struktúra sokkal kiegyensúlyozottabbá vált – mondta Virág egy kerekasztal-beszélgetésen, hozzátéve, hogy a GDP-bővülést már nem csak az export segíti (mint a válság után), hanem a fogyasztás is. Kiemelte, hogy tavaly a mezőgazdaság kifejezetten kedvezőtlen teljesítménye húzta vissza a gazdaságot, de így is 3 százalék közelében volt a növekedés, az MNB pedig középtávon is optimista a kilátások kapcsán.
Tardos Gergely, az OTP Bank vezető közgazdásza is egyetértett azzal, hogy a növekedést a belföldi kereslet és a beruházások támogathatják, de az idei év nagy kihívása, hogy az uniós források visszaesnek, ezáltal csökkennek a kormányzati beruházások is, és a külső kereslet sem olyan támogató. Az alacsony olajárak azonban éppen ellenkezőleg hatnak, és a kormányzati intézkedések is ellensúlyozzák a problémákat. Tardos szerint az EU-források lehívásának újbóli felpörgése a jövő évtől újra 3 százalékos gazdasági növekedést hoz.
A hallgatóság egyik tagja a kedvező számok hallatán azonban felvetette, hogy a hitelminősítők még mindig a befektetésre nem ajánlott kategóriában, vagyis bóvliban tartják az országot. Virág Barnabás erre azt mondta, hogy a magyar eszközök árazása sokkal közelebb áll a befektetésre ajánlottakhoz, mint a bóvli papírokéhoz. Szerinte Magyarország fél éven belül visszanyerheti befektetési ajánlását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.