BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százezres mérnökhiány indíthat újabb kivándorlást

Egy friss tanulmány szerint a következő tíz évben a német gazdaságnak százezer villamosmérnökre lesz szüksége az újonnan képzetteken kívül, így várhatóan fokozódni fog a magyar agyelszívás is

A magyar munkaadók eddig is csak nehezen tudtak versenyben maradni a mérnökökért folyó harcban, ám a következő években vélhetően erősödni fog az agyelszívás a magyarok körében eddig is az egyik legnépszerűbb kivándorlási célpontnak számító Németország felől. Legalábbis erre enged következtetni egy friss tanulmány, amelyet a kölni gazdaságkutató intézet (Instituts für Wirtschaft, IW) készített a németországi elektronikai és információtechnológiai szövetség (VDE) megbízásából, a német mérnökök egyesületének (VDI) közreműködésével. A kutatók ugyanis arra a fajsúlyos következtetésre jutottak, hogy a következő évtizedben a Németországban végző villamosmérnökök nem fogják tudni pótolni a nyugdíjba vonulókat, így 2026-ra százezerrel több szakemberre lesz szükség az országban, mint amennyit helyben képeznek. Különös tekintettel arra, hogy az USA, Ázsia és Európa között is éles verseny folyik a magasan képzett munkaerőért.

Az iparági felmérés mellett a hivatalos munkaügyi és népszámlálási adatokkal is számoló IW szerint 2016 és 2026 között folyamatosan emelkedni fog a betöltendő villamosmérnöki pozíciók száma. A növekedés eddig is folyamatos volt: 2005 és 2013 között évente átlagosan 10 500 fővel nőtt az alkalmazott villamosmérnökök és informatikusok száma. A következő években nemcsak az olyan hagyományos iparágak igényelnek egyre több mérnököt, mint például az autógyártás, hanem az okoseszközök terjedése, a digitális ipari forradalom is bővíti a keresletet. A Németországban képzett mérnökök azonban már az elmúlt években is legfeljebb a nyugdíjba vonulókat tudták pótolni, a növekvő keresletet már nem voltak képesek követni. A technológiai változások miatti keresletbővülést már főként külföldi mérnökökkel oldották meg a cégek: 2013-ra az alkalmazásban álló külföldi villamosmérnökök aránya már elérte a 10,8 százalékot.

„Érdemes némi fenntartással kezelni ezt a hatalmas számot, de az mindenképpen igaz, hogy óriási a kereslet, és folyamatosan növekszik” – mondta lapunk kérdésére Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. Bár a járműiparban az elektromos meghajtással kapcsolatos fejlesztések is növelik a villamosmérnökök iránti keresletet, a százezres létszámba már vélhetően az összes mérnök beletartozik, ezen belül is – az automatizálásnak és a digitalizációnak köszönhetően – túlsúlyban lehetnek az informatikusok. A német cégek jövőbeli növekvő kereslete ugyankkor már önmagában aggasztó a magyar cégek számára, különösen az északnyugat-dunántúli autóipari vállalatok számára, amelyek az alacsony munkanélküliség miatt már szinte csak egymástól tudják átcsábítani a munkavállalókat. Ráadásul a munkavállalókért már meg kell küzdeniük a szomszédos szlovákiai cégekkel is, hiszen Pozsony és Nyitra környéke több nagy autóipari beruházást is vonzott az elmúlt években, és 100-200 kilométeres körzetben kiépült egy jelentős beszállítói hálózat is, amely felszívta a helyi képzett és képzetlen munkaerőt, így már nálunk toboroznak.

„Ugyanakkor legalább jó hír, hogy a verseny hatására kezdenek felzárkózni a magyarországi mérnökfizetések is, legalábbis valamivel már kisebb a rés a magyar és a német bérek között a kvalifikált szakemberek esetében” – magyarázta Kilián Csaba. Emellett a főtitkár szerint a versenyképességünk megőrzésének érdekében a hazai mérnök- és szakképzésre még nagyobb hangsúlyt kellene fektetni, és az autóipar imázsát is meg kellene változtatni a fiatalok fejében, hiszen ma már egy sok tekintetben high-tech iparágról van szó.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.