BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kisvállalatok tizede érett digitálisan

A kereskedelmi cégek és a közép-magyarországi régióban működő vállalkozások járnak a legelőrébb a digitalizációban – mondja Szabó Ákos, a CIB Bank kkv-üzletágának régióvezetője.

A digitális fejlesztést jelölték meg a bankok az elmúlt évek egyik legfontosabb feladatának. A kis- és középvállalati (kkv) ügyfeleik hogyan viszonyulnak ehhez a kérdéshez?

– A hazai kkv-k még a digitalizációs folyamat elején tartanak. A friss CIB Bank Stafétabot kutatásunk alapján mindössze 7 százalékuk tekinti magát teljesen felkészültnek digitális szempontból. A felmérés eredményei szerint ugyanakkor a kkv-k gyors fejlődést terveznek ezen a területen: két év múlva tízből három, tízéves időtávon pedig már tízből hat vállalkozás látja magát digitálisan érettnek.

Ezek nagyon optimista előrejelzések. A gyakorlatban hol tartanak a fejlesztésekkel a cégek?

– Jelenleg a kkv-k csupán 25 százaléka véli úgy, hogy „befutott”, vagyis komoly lépéseket tett a digitalizáció területén, 41 százalékuk számít törekvőnek – vagyis még nem lépett előre, ám vannak ilyen tervei –, míg nagyjából harmaduk sorolható a „leszakadó” kategóriába, amelyek saját megítélésük szerint hosszabb távon sem tudnak lépést tartani a digitalizációs folyamatokkal. A digitalizáció iránti elkötelezettség viszont nem függ attól, hogy az adott vállalkozás milyen szinten áll – tehát befutott, törekvő vagy leszakadó –, sokkal inkább a stratégiai tervezéssel van összefüggésben. Ugyan nagy különbségek vannak, de egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek részéről megnövekedett az igény a digitális megoldásokra, és szeretnék a munkájukat egyszerűbbé, gyorsabbá tenni ezek segítségével.

A digitális fejlesztéshez stratégiai tervezésre van szükség.

A korábbi kutatásaik szerint azonban ez nagyon sok kkv-nál hiányzott eddig. Történt azóta változás?

– Igen. A mostani kutatás eredményei szerint a kkv-k döntő többsége – 92 százaléka – már végez stratégiai tervezést, és az arány folyamatosan emelkedik: tavaly még 89, 2014-ben pedig 84 százalékuk mondhatta el magáról, hogy készít tervet. A kkv-k több mint harmada készít stratégiai tervet az adott évre, de 7 százalékuk 5 évnél hosszabb időre is próbálja meghatározni a fejlődési irányokat. Ezeknél a hosszú távú stratégiával rendelkező kkv-knál jelentős hangsúlyt kap a digitalizáció, túlnyomó többségük ugyanis számol vele az üzleti terveiben.

Mennyire fontos kritériuma most egy sikeres cégnek a digitalizáció?

– Van még hová fejlődni ezen a téren. A hazai kkv-k még mindig viszonylag konzervatívaknak tekinthetők: a legfontosabb sikerkritériumnak a megbízhatóságot és a pénzügyi stabilitást tartják. A technikai fejlettség, a digitalizáció jóval hátrébb áll a rangsorban, a vállalkozásoknak csak 48 százaléka tartotta fontosnak megemlíteni.

Mennyire befolyásolja egy kkv-nál a digitális felkészültséget a tevékenységi köre, vagy az, hogy mely országrészben működik a cég?

– Vannak különbségek a vállalkozások között regionális, illetve tevékenységi kör szerinti bontásban is. A magukat befutott kategóriába soroló vállalkozások 59 százaléka a közép-magyarországi régióban működik, miközben a válaszadók csupán felének a székhelye található ebben a régióban. Ami pedig a profilt illeti: a kereskedelem területén működő vállalkozások között a legmagasabb, 29 százalékos a befutottak aránya, míg az ipari és a mezőgazdasági szektorban működők körében a legalacsonyabb, mindössze 21 százalék.

Ha digitális fejlesztésről van szó, melyek azok a tevékenységek, amelyek először sorra kerülnek a kkv-knál?

– A digitalizációt leginkább a pénzügyi területen alkalmazzák a cégek, a vállalatvezetők 90 százaléka nyilatkozott így, miközben az értékesítési területen 70, a gyártásban viszont csak 42 százalékot ért el a pozitív választ adók aránya. A pénzügyi terület hangsúlyos szerepe is azt mutatja, hogy a cégvezetők szerint a digitalizációnak nemcsak kifelé van jelentősége, hanem a belső folyamatokban is. Átláthatóságot teremt, a belső rend eszköze. A kkv-bankolásban persze kifejezetten fontos a személyes kapcsolattartás, ám a napi kommunikáció egyre inkább kiváltható különböző digitális megoldásokkal, alkalmazásokkal.

Önöknek milyen megoldásaik vannak?

– Van például egy mobilapplikációnk, amelyet néhány hónapja tettük elérhetővé a vállalati ügyfelek részére is, de széles körű funkcionalitásának köszönhetően már minden tizedik kkv-s ügyfelünk használja. Hiszek abban, hogy a jövő bankja automatizált lesz, digitalizált és papírmentes. Ez különösen kedvező és költségkímélő megoldás a vállalati ügyfelek számára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.