A vártnak megfelelően rekordtöbblettel zárt az államháztartás az elmúlt év harmadik negyedévében, jelentős mozgásteret adva a kormányzatnak. Ezt vélhetően a kabinet ki is használta, bár azt, hogy mennyire, csak péntek délelőtt lehet megtudni, amikor a nemzetgazdasági tárca nyilvánosságra hozza az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiányáról szóló számokat.
A KSH csütörtöki közlése szerint a harmadik negyedév végén 164 milliárd forintos, a GDP 0,6 százalékát kitevő többlettel zárt az államháztartás. Ez rekord: az uniós módszertan szerinti elszámolás bevezetése (1999) óta nem volt arra példa, hogy bármely negyedévben pozitív egyenleggel zárjon az államháztartás, arra pláne nem, hogy az év vége felé közeledve kumuláltan összejöjjön a szufficit. A harmadik negyedév önmagában is impozáns, a GDP 3,3 százalékát kitevő többlete bőven elegendő volt, hogy az első két negyedév nem túl magas hiányát felülírja – így várhatta kiemelten kedvező helyzetben az állam az utolsó negyedévet. A többletben leginkább a bérhez kapcsolt bevételek jelentősebb növekedésének volt szerepe – mind a harmadik negyedévben, mind az első kilenc hónapban 14 százalékkal emelkedtek a jövedelmek utáni bevételek, és 6-7 százalékkal a társadalombiztosítási hozzájárulások. Az áfabevételek érdemben nem változtak, ahogyan a kiadások is maradtak a tavalyi szinten. Ez utóbbinál két tételen látszik megtakarítás: a kamatkiadások 6 százalékkal csökkentek, míg sokkal (több mint 40 százalékkal) alacsonyabbak lettek a beruházásokra fordított összegek – ez az uniós ciklusváltás következménye.
A nemzetgazdasági tárca havi jelentései szerint októberben és novemberben is pozitívan zárt az államháztartás központi alrendszere, igaz, azt a jelentésekből már tudni lehet, hogy mindez az uniós módszertan szerinti számokban másként jelentkezhet. A bevételek egy jelentősebb része ugyanis olyan brüsszeli átutalás, amely a múlt évi uniós elszámolású hiányt javította, és nem az ideit. Az utolsó negyedév számaiban ráadásul már meg kell jelenniük azoknak a decemberi kiadásoknak is, amelyekről karácsony előtt döntött a kormányzat, több mint 300 milliárd forintot osztva szét egyházak, sportegyesületek, határon túli intézmények és civil szervezetek között.
A decemberi pénzforgalmi hiány a tárca várakozásai alapján akár az ezermilliárd forintot is elérhette, amiben az év végi uniós támogatási előlegek kifizetésének is döntő szerepe lehetett. (Ez nem jelenik meg az uniós elszámolású deficitben.) A Nemzetgazdasági Minisztérium legutóbb a teljes éves hiányszámot a GDP 2,1–2,3 százaléka közé tette, ami nagyobb az eredetileg tervezett 2 százaléknál. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter karácsony előtt lapunknak nyilatkozva úgy vélekedett: akár a hiánycél megtartása is elképzelhető. Sok függ például attól is, hogy a decemberi döntésekből végül mennyi valósul meg ténylegesen, valamint attól, hogy miként teljesítenek az állami vállalatok és az önkormányzatok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.