Bemutatták a GYSEV Zrt. új generációs FLIRT motorvonatflottájának első járművét Szombathelyen. Az új, jelentős részben hazai gyártású Stadler villamos motorvonatok a hatósági engedélyeztetési eljárás után, várhatóan a jövő év közepén állhatnak forgalomba a vasúttársaság vonalhálózatán. A mostani beszerzéssel együtt húsz FLIRT motorvonat lesz a GYSEV tulajdonában, a korszerű járművekkel a vasúttársaság a teljes regionális személyforgalmát kiszolgálja.
A GYSEV Zrt. 2013 és 2015 között két projekt keretében tíz FLIRT motorvonatot szerzett be. Az új járművek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, Sopron–Győr, valamint a Szombathely–Rajka vonalakon közlekednek. Ezek a motorvonatok eddig mintegy 6,5 millió kilométert tettek meg a GYSEV Zrt. vonalain.
A vasúttársaság 2016-ban indított közbeszerzési eljárást további tíz alacsony padlós villamos motorvonat beszerzésére. A nyílt közbeszerzési eljárást a Stadler lengyelországi és svájci leányvállalatai által alkotott konzorcium nyerte, így a vasúttársaság újabb FLIRT típusú motorvonatokkal bővítheti járműparkját. A járművek gyártása 2016-ban kezdődött el, az első jármű alig egy évvel később már Lengyelországban, a Trako vasúti kiállításon mutatkozott be a nemzetközi szakmai közönségnek.
Már két vonat megérkezett Magyarországra, ezek a hatósági engedélyezési eljárás után állnak forgalomba, a tervek szerint jövő év közepén. A tizedik szerelvényt várhatóan 2019 januárjáig szállítja le a gyártó.
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a vonat bemutatása alkalmából rendezett ünnepségen hangsúlyozta: a GYSEV projektgazdaként Magyarország vasútbarát kormányának megbízható szövetségese a közlekedésfejlesztési források maradéktalan hasznosításában. Legyen szó pályakorszerűsítésről, villamosításról, járműbeszerzésről, a távvezérlési rendszer megújításáról vagy közlekedésbiztonsági projektekről, a GYSEV élenjáró munkát végzett és végez.
„A nyugat-dunántúli vasúti közlekedés óriási fejlődésen megy keresztül. Vonalakat újítottunk fel és villamosítottunk, központi forgalomirányítási rendszert építettünk ki, biztonságosabbá tettük a vasúti közlekedést, és a legmodernebb eszközöket használjuk az utastájékoztatásban. Ennek a nagy ívű fejlesztési programnak rendkívül fontos eleme az új motorvonatok beszerzése. Kipróbált járműveket választottunk, a FLIRT-ök rendkívül népszerűek az utazóközönség körében” – mondta a beszerzés kapcsán Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
„Nagyon fontos mérföldkő számunkra, hogy a FLIRT legújabb generációs változata is bemutatkozhat Magyarországon. Az országban már tíz éve megbízhatóan üzemelő járműtípus jelentős fejlesztéseken ment keresztül mind a külcsín, mind a műszaki tartalom tekintetében. Külön öröm számunkra az is, hogy a kocsiszekrények és a forgóvázak mind a Stadler szolnoki üzemében készülhettek” – tette hozzá Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója.
Az új motorvonatok képesek lesznek a szinkrón üzemmódra, nemcsak önmagukkal, hanem a korábban beszerzett járművekkel is. Ez azt jelenti, hogy csatolt üzemben is tudnak majd közlekedni a jelenlegi FLIRT-ökkel, emellett az új járművek fedélzeti berendezései képesek lesznek kommunikálni a már üzemben lévő széria motorvonataival. Ennek eredményeképpen az utasforgalmi igényekhez igazodva két vagy három jármű is képes egy szerelvényként közlekedni, ami jelentős gazdasági és forgalomszervezési előnyökkel jár a GYSEV Zrt. számára.
A projekt összköltsége 21,7 milliárd forint, a támogatás intenzitása száz százalék. A beruházás az Európai Unió kohéziós alapjának támogatásával valósul meg.
Nagyobb kényelmet kínál a legújabb típus
Az úgynevezett harmadik generációs FLIRT motorvonatok az Európai Vasúti Ügynökség szabályainak megfelelően már teljesítik az európai vasúti rendszer kölcsönös átjárhatóságáról szóló legújabb műszaki előírásokat, illetve megfelelnek a legutóbbi Crash ütközési normáknak is, nagyobb biztonságot nyújtva a mozdonyvezetőnek. Az új járművek az előző generációs motorvonatoknál 2,8 méterrel hosszabbak, és már két mellékhelyiséggel rendelkeznek. A 77,1 méter hosszú, négyrészes motorvonatok 208 ülőhellyel rendelkeznek, ebből 194 ülés rögzített, 14 pedig felhajtható.
A járművek végsebessége 160 kilométer per óra, nulláról pedig
39 másodperc alatt érik el a 120 kilométer per órás sebességet.
A harmadik generációs FLIRT-öket is a tágas, többfunkciós beszállóterek jellemzik, amelyek gyors utascserét, és az éppen aktuális igényeknek megfelelő felhasználást tesznek lehetővé.
A multifunkciós tereknek, illetve a 90 százalékban alacsony padlós megoldásnak köszönhetően mind a kerekesszékkel, mind
a kerékpárral vagy babakocsival utazók kényelmesen használhatják az új járműveket. A vonatok a kor elvárásai szerint légkondicionálóval, korszerű utastájékoztató rendszerrel, kamerarendszerrel, wifivel, mobiltelefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, továbbá a regionális közlekedéshez alkalmas páholyos elrendezésű ülésekkel lesznek felszerelve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.