BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Brüsszel is megtette a maga ajánlatát

Az Európai Unió gyakorlatilag elutasította Theresa May brit kormányfő elképzeléseit a Brexit utáni kétoldalú kapcsolatokat illetően.

Az Európai Tanács szerdán nyilvánosságra hozta a jövőbeni kétoldalú kapcsolatrendszerre vonatkozó tárgyalási irányelvek tervezetét, amelyet még jóvá kell hagyniuk március 22–23-i csúcstalálkozójukon a 27 tagország állam- és kormányfőinek ahhoz, hogy megkezdődhessenek az egyeztetések Nagy-Britanniával.

A tervezet gyakorlatilag elutasítja a Theresa May múlt heti beszédében felvázolt jövőképet. A hatoldalas dokumentum ugyan megismétli, hogy az EU a lehető legszorosabb viszonyt szeretné kialakítani a jövőben az Egyesült Királysággal, de számításba kell venni a brit kormány álláspontját, amely „korlátozza a jövőbeli kapcsolatok mélységét”.

Donald Tusk Xavier Bettel luxemburgi kormányfővel is egyeztetett tegnap
Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Ennek értelmében csupán egyetlen fogás szerepel a Brexit utáni menün: szabadkereskedelmi egyezmény, amely sokkal korlátozottabb együttműködést tartalmaz annál, mint amit London szeretne. Ezt megerősítette luxemburgi sajtótájékoztatóján Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke is.

Egy dolog teljesen világos: nincs mód arra, hogy a gazdaságaink egyes részei valamiféle exkluzív hozzáférést kapjanak az egységes piachoz

– jelentette ki, hozzátéve, hogy ez lesz a történelemben az első olyan szabadkereskedelmi egyezmény, amelyik lazít a kapcsolatokon, ahelyett, hogy erősítené őket. „Az egyezmény nem fogja zökkenőmentessé és olajozottabbá tenni az EU és Nagy-Britannia közötti kereskedelmet… ez a Brexit lényege” – hangsúlyozta Tusk.

A Brüsszel által javasolt egyezmény magában foglalja ugyan minden szektor árucikkeinek vám- és kvótamentes kereskedelmét, a London számára kulcsfontosságú pénzügyi szolgáltatásokról azonban említés sincs benne, csak a lehetőség, hogy a szabadkereskedelmi egyezmény magában foglalhat bizonyos fokú hozzáférést a szolgáltatások terén is. Ám Nagy-Britannia ebben az esetben is csak olyan elbírálást kaphat, mint bármelyik más harmadik állam, vagyis legföljebb korlátozott hozzáférést tesz lehetővé a brit bankok számára.

A szabadkereskedelmi egyezménynél nagyvonalúbb ajánlatot Brüsszel szerint lehetetlenné teszi, hogy Nagy-Britannia ragaszkodik az egységes piacból és a vámunióból való kilépéshez, és nem fogadja el az európai bíróság hatáskörét. Ambiciózusabb megállapodásról csak akkor lehet szó, ha a brit kormány módosít az álláspontján.

A tervezet elutasítja Maynek azt a múlt heti javaslatát, hogy az EU és Nagy-Britannia kölcsönösen ismerje el egymás szabványait, és kizárja azt is, hogy az Egyesült Királyság harmadik országként részt vegyen az uniós intézmények, ügynökségek és testületek munkájában, amit a kormányfő szintén felvetett. Akkor azt mondta, hogy országa a Brexit után is díjfizető, társult tagja maradna az EU néhány hatóságának, főleg azoknak, amelyek egyes ágazatok biztonsági és szolgáltatási előírásainak kialakításáért és betartatásáért felelnek. A gyógyszeripart, a vegy­ipart és a repülést nevezte meg ezen ágazatok között.

Tusk hangsúlyozta, hogy a jövőbeli megállapodásban foglalt jogoknak és kötelezettségeknek mindenképpen egyensúlyban kell lenniük. Nem lehetséges olyan szintű hozzáférést biztosítani a belső piachoz, mint Norvégia esetében, ha az Egyesült Királyság pusztán olyan kevés kötelezettséget vállal, mint például Kanada – jelentette ki. Ugyanakkor a Brexit után is szoros együttműködést sürgetett a terrorizmus és a nemzetközi bűnözés elleni harc, a kül- és biztonságpolitika, illetve a kutatás, az innováció, az oktatás és a kultúra terén, és fontosnak nevezte, hogy elkerüljék a zavarokat a légi közlekedésben.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek