Az új kormányzati ciklusban, illetve a 2020 utáni uniós fejlesztési ciklusban a MÁV csoport, illetőleg a vasúttársaságok továbbra is aktív szerepet akarnak vállalni – szögezte le a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján Dávid Ilona, a szervezet elnöke, egyben a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Mint ismertette, a tervekről hamarosan elkezdődnek a tárgyalások a kormánnyal, erre a Hungrail megfelelő munícióval készül. A költséghatékony, környezetbarát vasúti személy- és árufuvarozás feltételeinek további javítása, a közútról egyre nagyobb arányban való átterelése összhangban van az Európai Unió célkitűzéseivel. Ehhez az infrastruktúra fejlesztése mellett a járműpark korszerűsítését hazai forrásból tervezi a MÁV, mert így a majdani karbantartási költségek is csökkenthetők – közölte az elnök-vezérigazgató, hangsúlyozva, hogy mindez együtt a vasút versenyképességének javítását szolgálja.
Fónagy János parlamenti államtitkár azt hangsúlyozta, hogy az agglomeráció közlekedésfejlesztését az igényekhez igazítják (az elővárosi vasúti rendszer az EU-ban is kiemelt szerephez jutott). A vidéki nagyvárosok agglomerációjának közlekedésfejlesztését a Modern városok és a most induló Modern falvak programmal segíti majd a kormány.
Immár menetrendszerűen kerültek szóba a konferencián a munkaerőhiány okozta nehézségek, amelyek a rég nem látott volumenű vasútfejlesztéseket is beárnyékolják, hisz akár fejenként 5-10 ezer forintért is képesek a munkahelyük elhagyására teljes brigádok. A hároméves bérmegállapodásban szereplő jövő évi 5 százalékos béremelés tervét felül kell vizsgálni
– jelezte több előadó. A munkaerőért zajló fokozódó nemzetközi versenyben kulcsfontosságú a bér nagysága, de az is fontos, hogy egy-egy adott szakmának jó legyen a marketingje, legyen vonzó a fiataloknak – mondta Simon Attila István, az NGM munkaerőpiacért felelős helyettes államtitkára. Szerinte nem a külföldi munkavállalás a probléma, hanem az, hogy nem tudják hazacsábítani a már kint lévőket. „Egyelőre a honi bérszint alacsony, ezért Magyarország nem áll nyerésre” – közölte.
Pál László, a MÁV Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: több mint ezermilliárd forintot költ fejlesztésre az uniós forrásból végzett beruházásokat lebonyolító NIF Zrt. A törzshálózati elemek, az elővárosi bevezető szakaszok folyamatban lévő megújítása mellett reményeik szerint később sor kerülhet a Budapesten belüli csomópontok felújítására, új megállók létesítésére. Ilyen fejlesztés lehet a Nyugati pályaudvar vágányhálózatának felújítása az elővárosi többletkapacitások kihasználhatósága érdekében. A Nyugati és a Keleti pályaudvar épületeinek felújításáról végre döntés született. Az előkészítés tart, a tervpályázatokat legkésőbb a jövő év elején írják ki. Az előkészületek becsült költsége meghaladja a kétmilliárd forintot. Elkészítették a MÁV Zrt. 300 milliárd forint értékű hatékonyságnövelő fejlesztését magában foglaló tízéves korszerűsítési programot is, amely lényegesen javítja majd a szolgáltatás minőségét és hatékonyságát. A források függvényében a program egyes elemeit rövid időn belül el lehetne indítani – tette hozzá Pál László, aki a vasúti szolgáltatás minőségének javításában és a központi forgalomirányító rendszerek fejlesztésében látja a legfontosabb feladatokat.
Határtalan fejlesztési tervek
Jól halad a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséről folyó nemzetközi tárgyalássorozat, a Budapest–Varsó nagysebességű vasútvonal kiépítéséről pedig most tárgyal Szijjártó Péter Lengyelországban – mondta a vasútfejlesztési terveket ismertető helyettes államtitkár, Mosóczi László. Az új Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésfejlesztésért felelős leendő államtitkára bejelentette, hogy az ősszel kerül a kormány elé az átfogó vasútfejlesztési csomag. Ennek része a megyei jogú városok megközelítésének javítása, Budapest és térsége vasúti infrastruktúra-fejlesztése, a vasút-villamosítások, Magyarország árufuvarozási tranzitszerepének erősítése, a határon túli nagyvárosok vasúti elérhetőségének javítása és
a vasúti digitalizáció fejlesztése. A különleges projekteket meghatározó kormányhatározatok között a varsói mellett a Budapest–Kolozsvár közötti nagysebességű vasúti kapcsolat is szerepel, miként a Békéscsaba–Szeged–Szabadka-beruházás is. Uniós program a transzeurópai közlekedési vasút kialakítása, amelynek 2030-as határidejéig még bőven van tennivaló.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.