Eredményesnek ítélte a piaci feszültségek megelőzésére hozott 2017-es intézkedéseit a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT), ezért idén is elő kívánja segíteni a kereslet és a kínálat összehangolását. A szakmaközi szervezet tapasztalatai szerint a más mezőgazdasági ágazatokhoz képest kevésbé integrált szőlő-bor ágazatban a szőlőtermelők java része csak a szüreti időszakban kerül kapcsolatba a felvásárlói oldallal, amikor is a kellő piaci információk hiányában gyakran az indokoltnál alacsonyabb áron értékesíti a termést. De az információhiány a felvásárlókra is jellemző, és nehezíti a helyzetüket. Például sokszor hiába keresnek egy adott szőlőfajtát, nem tudják, hogy az hol és kinél áll rendelkezésre a megfelelő minőségben és mennyiségben.
Miután a HNT 2014-ben a szőlő-bor ágazat szakmaközi szervezetévé vált, jogot nyert arra, hogy különböző intézkedéseket hozzon a borszőlőpiac átláthatóbbá tétele, valamint a termelők és felvásárlók közti együttműködés elősegítése érdekében – emlékeztet a köztestület.
Mint emlékezetes, tavaly azoknak a szőlőtermelőknek, borászatoknak és felvásárlóknak, akik tíz tonna feletti mennyiségben állítottak elő vagy vásároltak fel borszőlőt, szerződésben, nyilvános árajánlatban vagy a HNT által megadott képlet alapján kellett meghatározniuk az árat. Az elmúlt évi, illetve 2018-ra tervezett intézkedések közvetlen célja, hogy a szőlőtermelők legkésőbb a szüret kezdetére már tudják, hogy kinek és milyen feltételekkel értékesíthetik a szőlőt, a borászatok pedig az igényeik szerinti fajtákat a kellő időben és mennyiségben legyenek képesek beszerezni.
A keresleti-kínálati viszonyok felmérése és a szüreti időszakra vonatkozó árprognózis megalapozása érdekében a HNT egy rendkívüli borkészletfelmérés, valamint egy országos, minden szőlőfajtára kiterjedő termésbecslés végrehajtásáról is döntött. Az elmúlt évhez hasonlóan a piacszervezési intézkedés része egy olyan szabványos szerződésminta közzététele, amely a termelő és a felvásárló jogait és kötelezettségeit is rögzíti. A HNT szerint ez méltányos keretrendszert biztosít a rövid és a hosszabb távú együttműködéshez is.
Közleményében a szakmaközi szervezet hangsúlyozza, hogy az intézkedés kidolgozása során különös gondot fordított rá, hogy az ne ütközzön a versenykorlátozást és az árrögzítést tiltó uniós és magyar jogszabályi rendelkezésekbe. Az ágazat 2016-ban elfogadott stratégiájában a legfőbb célkitűzés a „piacképes, fenntartható szőlő- és bortermelés”. Ez a cél kizárólag akkor érhető el, ha a szőlő ára nem csupán a művelés költségeit és az ültetvény amortizációját fedezi, hanem megfelelő jövedelmet is biztosít a szőlőtermelőnek, ugyanakkor a szőlőt megvásárló borászatok részéről is kigazdálkodható. A szakmaközi szervezet ennek megfelelően nem a piaci árviszonyok befolyásolására, hanem arra törekszik, hogy mindkét fél birtokában legyen azon információknak és lehetőségeknek, amelyek révén a legjobb üzleti döntést tudja meghozni – szögezi le a HNT.
Verselő Teleki
Megújítja a Teleki borcsalád márkáját a Csányi Pincészet. A márka újrapozicionálásával elsősorban a fiatal felnőtteket célozza meg a pincészet. A Versmondó Címkék projektben tízféle Teleki bor nyakcímkéjén szaval élőben verseket Csuja Imre. A versben és prózában is elhangzó borajánlók okostelefonnal élvezhetők a kiterjesztett valóság technológiájának jóvoltából. A művész szó szerint megelevenedik a borok nyakára húzott egyedi címkéken. A különleges nyakcímkékkel ellátott tételek június közepétől kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.