Magyar gazdaság

Ma már Béccsel is felveszi a versenyt Budapest a repülőtéri kereskedelem terén

Budapesten 34 euró az egy vásárlóra jutó átlagos költés a tranzitban, de az orosz vagy az ukrán utasok ennek a két-háromszorosát is a reptéri üzletek kasszájában hagyják.

A légi közlekedésben időről időre tapasztalható bizonytalanságok, például a ciklikus válságok, az ingadozó kerozinárak vagy a politikai eseményekre adott gyors és kiszámíthatatlan reakciók miatt a repülőterek üzemeltetői is igyekeznek több lábon állni. A Budapest Airport esetében ez Hardy Mihály kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint azt jelenti, hogy a légi forgalom mellett a teljes bevétel mintegy harmada kereskedelmi jövedelem. A Világgazdaságnak kifejtette: mintegy 18-20 százalék esik a boltok eladásai mellett az éttermekre, bárokra, a fennmaradó részért a parkolási díjak, az üzemanyag-eladások és az ingatlan-bérbeadások felelnek.

Májustól októberig tart a repülőtéri kiskereskedelemben a legerősebb időszak, de az elmúlt években dinamikusan növekvő utasforgalom miatt a többi hónapban sincsenek üresjáratok

– mondta a Világgazdaságnak Jankovich Ildikó, a Heinemann üzleteket működtető Magyar Duty-Free Kft. ügyvezetője. Egy utas átlagosan 10 eurót, egy vásárló pedig 34 eurót költ, vagyis minden harmadik-negyedik személy vásárol az utasbiztonsági ellenőrzés és a beszállás között. Két németországi példával élve jelezte, hogy Frankfurtban hasonlók a költések, Kölnben viszont jóval kevesebbet hagynak a kasszákban az utasok. E tekintetben a régióban ma még Prága és Varsó a viszonyítási pont Budapestnek, de Jankovich Ildikó szerint Bécs is utolérhető, legalábbis az elmúlt hat-hét évben a felére csökkent a versenyhátrányuk az osztrák főváros repterével szemben a kiskereskedelmi költések terén.

Fotó: Fotó: Móricz-Sabján SImon

A vevők 60 százaléka külföldi, 40 százaléka pedig magyar, az ügyvezető szerint jellemzően többet vásárolnak az EU-n kívülre utazók, például az oroszok és az ukránok akár a jelzett átlag két-háromszorosát is elköltik. Ők a prémiumalkohol mellett a parfüm- és kozmetikai termékeket preferálják, de a ruházati cikkek között is a luxusmárkákat részesítik előnyben.

Budapesten átlag felett költenek például a kínaiak is, akik gyakran a bőrápolási termékeket keresik. Légitársaságokra lebontva pedig az figyelhető meg, hogy a Qatar Airlines, az Emirates és az Aeroflot közönsége szán a legtöbbet vásárlásra. Mindezek mellett továbbra is számottevő forgalom származik a cigarettaértékesítésből, az utasok gyakran kihasználják a rájuk eső kvótát, mivel Nyugat-Európában vagy éppen Skandináviában jóval drágábban juthatnak csak dohányáruhoz.

Az utazási kiskereskedelem (tra­vel retail) sajátosságaként említette Jankovich Ildikó, hogy a tranzitterületen történő exportértékesítés nem hasonlítható össze a belföldi piaccal. A kis cégek egyre inkább kiszorulnak a versenyből, ezért a piac diverzitása megszűnőben van. A szektort öt nagyvállalat uralja, köztük a Heinemann, hiszen akkora tőkére és szakértelemre van szükség az üzletek és a termékkínálat kialakításán túl a nagy mennyiségű prémiumáru kedvező áron való beszerzéséhez a nemzetközi piacokon, hogy az túl nagy fejtörést okoz a kisebb szereplőknek, a logisztikai kihívásokról nem is beszélve.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

reptér Budapest Airport Magyar Duty-Free
Kapcsolódó cikkek