Reálisan nézve öt-hat éven belül megduplázzuk a magyarországi tevékenységünket – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Wizz Air vezérigazgatója. Váradi József jelezte, hogy a makrogazdasági folyamatok még beleszólhatnak ebbe a tervbe, de nem lát olyan trendet a piacokon, amely miatt módosítani kellene az elképzeléseiken. A magyar hátterű fapados légitársaságnak 16 repülőgépe állomásozik Magyarországon, a flotta jövőre két új géppel bővül. A Wizz Air teljes gépparkja 105 darabos, de további 264 repülőre már leadták a megrendelést. Az még kérdés, hogy ezeket megvásárolják-e, vagy bérelni fogják. Váradi József jelezte, hogy egyelőre nincs olyan folyamat, amely befolyásolná a társaság jegyárait. Ugyan a kerozin árgörbéje hektikus pályát írt le az elmúlt egy évben, és az európai légi irányítás is súlyos problémákkal küzd, erre a Wizz Air nem áremeléssel, hanem nagyobb tartalékok képzésével akar reagálni. Kiemelte, hogy a légi irányításban szűk keresztmetszetek alakultak ki, amelyek miatt nem hatékony a fennálló rendszer, ez pedig az összes légitársaság működését érinti. A Wizz Air pontossága ennek betudhatóan 8-10 százalékponttal esett az előző évhez képest, és idén jóval több járatot törölt is. „Az USA belső piaci volumene megegyezik az európaival, csak míg ott egyszintű a légi irányítás, nálunk már kétszintű: a nemzeti hatóságok és az Eurocontrol” – mutatott rá.
Úgy értékelt, hogy ez a struktúra „minden sebből vérzik”, és számos felesleges kompromisszumot termel ki, ezért az lehet a megoldás, ha megszületik az egységes európai légi irányítás. Ez még évek kérdése, arra kell készülni, hogy a csúcsszezonban továbbra is zavarok lesznek a légi közlekedésben. „Nem hiszem, hogy a jövő nyár drámai mértékben jobb lenne, mint az idei volt” – fogalmazott. Megjegyezte, hogy két gócpont (német és francia) is hátráltatja a légi közlekedés kiszámíthatóságát, a sztrájkok mellett pedig a humán erőforrás hiánya is akadályozza a légi irányítás stabilitását.
Váradi József arra is figyelmeztetett, hogy a budapesti reptérnek bővülnie kell, a következő évtizedben ugyanis az éves, mintegy 15 milliós utasszám 30 millióra nőhet. Ennek kezelésére alternatív repterek fejlesztésére is szükség van, például Kecskemét, Tököl vagy Székesfehérvár vonzáskörzetében.
Központ a kadétoknak
Új képzési központot adott át a Wizz Air Budapesten, a Wizz Air Training Centre-ben akár 300 pilótajelölt is tanulhat. A beruházás értéke meghaladta a 30 millió eurót. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.