Tegnap megállapodással zárult az Audi Hungaria Zrt. és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) közötti bértárgyalás, a tárgyaló felek megegyeztek a 2019-es bérmegállapodás tartalmáról – ezt szerda késő délután közölte a vállalat kommunikációs vezetője. A sztrájk tehát befejeződik, a termelés az Audi minden gyártóterületén újra elindul.
A megállapodás értelmében 18 százalékkal, minimum 75 ezer forinttal növelik az alapbért, a cafeteriakeretet 400 ezer forintban állapították meg. A bérmegállapodás az idén januártól 15 hónapig, 2020 márciusáig érvényes. A sztrájk miatti bevételkiesést és az egyéb költségeket egyelőre nem lehet kiszámítani, ehhez a szállítmányozástól a bérekig egy sor tényezőt kell figyelembe venni. Szintén kérdés, hogy a leállás hogyan érinti majd a magyar gazdaságot. Az Audi a legnagyobb gyár Magyarországon, a hazai járműipar termelésének nagyjából a harmadát adja. Az iparág 2017-ben több mint 8 ezermilliárd forint értéket hozott létre, az Audi Hungaria Zrt. árbevétele 2017-ben 2349 milliárd forint volt. Eszerint 145 milliárd forint jut egyheti működésére.
Korábban szakértők úgy nyilatkoztak lapunknak, hogy a januári ipari számokat 0,1-0,2 százalékponttal csökkentheti a gyár kényszerű leállása. Egy tavalyi kutatás szerint a győri Audi árbevétele 2016-ban a magyar GDP 1,44 százaléka volt, 2015-ben pedig 1,11 százalékkal járult hozzá a bruttó nemzeti jövedelemhez.
A gazdasági hatásokon túl az Audinál kialakult helyzet más területeket is befolyásolhat. A győri iparkamara annak a félelmének adott hangot, hogy amennyiben a gyár belemegy egy drasztikus fizetésemelésbe, az továbbgyűrűzik a helyi vállalatok szintjére, ahol a munkaerő megtartása érdekében hasonló növekedést kell előteremteni. Erre pedig a megye gazdasága nincs felkészülve. Hasonlóképpen vélekedett a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége is, amely szerint bármilyen megállapodás születik is az Audi vezetése és a szakszervezet között, annak lesz következménye a helyi gazdaságban.
Az Audi Hungária Független Szakszervezet felhívására a győri Audi-gyár dolgozói múlt hét csütörtökön léptek sztrájkba. A szervezetnek mintegy kilencezer tagja van, a győri Audi csaknem 13 ezer embert foglalkoztat. Az AHFSZ még január közepén hirdette meg az első, akkor még csak kétórás demonstrációt a győri gyárban, arra válaszul, hogy nem sikerült megállapodni a 2019-es fizetésekről. Tavaly szeptember óta húzódtak az egyeztetések, a német multi javaslata eredetileg két év alatt 20 százalékos béremelés volt.
Ehhez képest az érdekképviselet azt követelte, hogy a bérmegállapodást egy évre rögzítsék olyan módon, hogy az alapbért 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeljék meg, ezzel párhuzamosan pedig a választható béren kívüli juttatás keretösszege 620 ezer forintról 787 ezer forintra nőjön. Az AHFSZ ezenfelül azt is kérte, hogy alapbérbe a mozgóbér négy százalékát építsék be, továbbá, hogy kapjon minden munkavállaló egy hónapban egy teljes szabad hétvégét, a gyermekek és az életkor után járó szabadságokkal pedig a munkavállaló rendelkezhessen. Megfogalmazták azt az igényüket is, hogy a gyárnál fejlesszék tovább a lojalitásbónuszt, illetve vezessék be a jubileumi bónuszt.
A győri egyhetes munkabeszüntetésnek komoly következményei voltak konszernszinten is: Bajorországban, az ingolstadti központi üzemben legalább hétfőig szünetel a termelés, több mint tízezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak a Győrben készülő motorok. A pozsonyi Volkswagen-gyárban hasonló okokból egyes műszakokat törölni kellett, és ugyanez a helyzet a lipcsei Porsche-gyárban is. Ennek kapcsán a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Parragh László lapunknak nyilatkozva arra figyelmeztetett, hogy a győri események erősen rongálják a Magyarországról alkotott befektetői képet, amely eddig megbízhatóságot és kiszámíthatóságot mutatott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.