Tavaly 8,6 milliárd forint jogdíjat osztott fel dalok és más zeneművek alkotói vagy a jogutódjaik között az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület, ez az összeg 13 százalékkal magasabb a 2017-esnél – derült ki az egyesület közleményéből. Az emelkedés oka elsősorban az, hogy az egyes jogdíjak a piaci változások következtében drágultak: többet fizetnek a rádiók, a televíziók, és az online-bevételek is lassú növekedésbe kezdtek.
A csaknem kilencmilliárdos összegből mintegy 13,5 ezren részesültek több mint 17 ezer szerzemény után. A jogdíjkifizetések 40 százaléka öt évnél nem régebbi, azaz friss slágerekből származik. Csak 2018-ban 1300 felett volt azoknak a szerzőknek a száma, akik újonnan csatlakoztak az Artisjushoz. Érdekesség, hogy az Artisjus által kifizetett jogdíjak nem egész fele (49,8 százalék) került csupán magyar alkotókhoz.
A tavalyi jogdíjpiramis azt mutatja, hogy a hazai szerzők ötöde kap havi 5–50 ezer forint közötti jogdíjat. Az éves szinten 60–600 ezer forintnyi bevétel az egyesület szerint már elegendő ahhoz, hogy a művész részben finanszírozni tudja alkotói tevékenységét. A magyarországi zenészvilág középrétegéhez a havi bruttó 50–500 ezer forint jogdíjbevételhez jutó szerzők tartoznak, ők 8,7 százalékos arányt képviselnek az egy évvel korábbi 7,6 százalékhoz képest. A csúcsra az összes szerző alig 0,7 százaléka jutott fel, ők minimum havi bruttó 500 ezer forint jogdíjhoz jutnak a műveik után.
Az Artisjust zeneszerzők, szövegírók, zeneműkiadók és irodalmi szerzők hozták létre azzal a céllal, hogy kezelje a szerzői jogokat. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy minden évben több millió elhangzási adatot vizsgálnak meg, és mérik a zeneművek lejátszásainak számát a felhasználási csatornákon (rádió, tévé, élő zene, online).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.