BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EU-átlagnál többet költünk a gazdaság finanszírozására

A magyar költségvetés a bruttó hazai termék (GDP) 46,9 százalékát osztotta újra 2017-ben különböző kiadások formájában. A V4-es tagállamok között idehaza volt a legnagyobb az újraelosztás mértéke az Eurostat most megjelent adatai szerint. Ugyanez az arány az EU 28 tagállamában 45,8 százalék volt, vagyis uniós összehasonlításban nem túl magas a magyar adat – igaz, nem mindegy, hogy mekkora GDP-ről beszélünk. Az uniós államok kiadásait funkciókba sorolták, ebből kiderül, hogy a magyar állam költi arányaiban a legtöbbet a közigazgatásra, de kiemelkednek a rendvédelmi kiadások is. A hazai büdzsé legnagyobb elmaradása a szociális védelem és az egészségügy terén van.

Az Eurostat szerint 2017-ben a magyar állam a saját működésére – törvényhozás, közigazgatás – a GDP kerek 8 százalékát költötte, ami lényegesen meghaladja az uniós átlagot (5,8 százalék), de kiemelkedik a környező országok közül is. A 8 százalékos kiadással a magyar állam a harmadik legdrágábban működő uniós tagállam, ennél nagyobb GDP-arányos kiadást csak Olaszország és Izland produkált. A Magyar Nemzeti Bank versenyképességi ajánlásaiból tudható, hogy eközben a magyar közigazgatás bérei csak az uniós középmezőnyben vannak, vagyis mérete és hatékonytalansága miatt drága a hazai bürokrácia működése – ezért is van immár harmadik évtizede a versenyképességi programok célkeresztjében a magyar bürokrácia csökkentése. Évi 2 százalékpontos csökkenés – amivel elérnénk az uniós átlagot – mostani árakon számolva évi 800 milliárd forint megtakarítást eredményezhetne.

A magyar állam messze az átlag felett költ gazdaságfinanszírozásra, állami vállalatokra: míg az unióban a GDP átlagosan 4 százaléka megy erre a célra, nálunk 7,1 százalék – derül ki az Eurostat adataiból. Versenyképességi szempontból a magas állami kiadási arány is inkább hátrány, hisz ezzel sok olyan terhet vesz magára az állam, amelyet olcsóbb és versenyképesebb lenne a piacra bízni. A magyar szintet egyetlen más uniós tagállam sem közelíti meg, a második legmagasabb GDP-arányos kiadást gazdasági ügyekre Belgium fordítja, ott 6,3 százalék ment el gazdasági célokra.

A magas közigazgatási és gazdasági kiadásokat más területeken kell megspórolni: az összevetés alapján a legnagyobb vesztes a magyar egészségügy, hisz az állami kiadások mértéke idehaza 4,8 százalék volt, szemben az unió 7 százalékával. Régiós összehasonlításban nálunk Szlovákia és Csehország is lényegesen többet költ (7,5, illetve 7,1 százalékot), a magyar egészségügyi kiadás a lengyelekével azonos, és némileg meghaladja Románia 4,3 százalékos GDP-arányos egészségügyi kiadásait.

Az oktatási kiadásokat nézve sokkal jobban teljesít Magyarország: az 5,1 százalékos GDP-arányos ráfordítás magasabb az uniós átlagnál, sőt a V4-országokénál is, de még Ausztriát (4,8 százalék) is megelőztük.

Szociális védelemre 2017-ben Magyarország a GDP 14 százalékát fordította, ezzel a régiós középmezőnyben van, ám elmarad az uniós átlagtól, amely 18,8 százalék. A szociális kiadásokon belül a legnagyobb súlyt mindenütt az állami nyugdíjrendszerek teszik ki, az Eurostat szerint erre a célra idehaza a GDP 7 százalékát fordították, ami a régióban is a legkisebb kiadásnak számít. Az alacsony kiadás egyszerre következménye az alacsony nyugdíjaknak és a viszonylag magas korhatárnak, ám ha arra gondolunk, hogy a következő évtizedekben a társadalom elöregedésével ezek a kiadások mindenütt nőni fognak, Magyarország viszonylag jobb helyzetben van – igaz, ennek ára az alacsony ellátás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.