Magyar gazdaság

A prémiumgyümölcslevek felé tolódik a piac

Tavaly már 220 millió liter gyümölcs­levet értékesítettek Magyarországon, a növekedés 2013 óta tart. A feldolgozást és a termékportfóliót is meg­újító Sió a múlt évet 12 százalékos bővüléssel zárta.

Sikeres évet zárt tavaly a magyar gyümölcslépiac, pedig nehéz esztendőket tudhat maga mögött. Jelentősen visszaesett ugyanis a gyümölcslevek forgalma 2008 után, akkor még 246 millió litert értékesített a hazai piac. A csökkenő tendencia 2013-ig tartott, azóta minden év bővülést hoz. Tavaly már 220 millió liter gyümölcslevet adtak el, tehát még mindig kevesebbet, mint a válság előtt. „Bár a kategória eladás mennyisége a teljes piacon nem nőtt, de jó hír, hogy ezzel párhuzamosan érdemben növekedett az eladások értéke. A piac nem ad el több gyümölcslevet, de prémiumirányba mozdult el. Egy liter gyümölcslé kiskereskedelmi ára majdnem 60 százalékkal magasabb, mint tíz évvel ezelőtt, amit nem kizárólag az áremelés eredményezett, hanem az is, hogy a magasabb gyümölcstartalmú italokat választják a vásárlók” – mondta a Világgazdaságnak Kovács Ágnes, a Sió ügyvezetője. Hozzátette, hogy a gyártói termékek piaca tavaly 5,5 százalékot nőtt, a Sió márka 12 százalékos, a vállalat pedig 10 százalékos bővülést ért el. A gyártói termékek teszik ki mennyiségben a piac 65, értékben pedig a 70 százalékát. Ebben a kategóriában 30 százalékos a Sió-Eckes részesedése, a második legnagyobb szereplő a Coca-Cola a Cappyvel, majd a Maspex (Kubu, Topjoy, Olympos), illetve a Rauch (HappyDay, Hey-Ho, Bravo, Yippy) következik a sorban. A Sió-Eckes belső forgalmának 70 százalékát a Sió adja, 5-6 százalékát a Granini és a Suzy, a fennmaradó részt pedig a Hohes C. A Sió piacvezető a kiskereskedelmi piacon, a Hohes C pedig a százszázalékos dzsúszok szegmensében jár az élen. A gyümölcsleveknél fontos, hogy milyen céllal vásárol a fogyasztó. Ha intenzív gyümölcsízre vágyik, esetleg éhséget csillapít, vagy a vitaminbevitelét szeretné emelni, akkor általában a százszázalékos dzsúszokat és a prémiumtermékeket választja. Szomjoltásra viszont az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok a legjobbak, így az olcsóbb termékek részesedése is jelentős. „Sikeres évet zártunk tavaly, a célunk, hogy ezt fenntartsuk. A múlt évi eredményeinkhez nagyban hozzájárult, hogy megújuláson ment keresztül a cég és a portfólió is, létrehoztunk egy light termékcsaládot, ezeknek az italoknak kisebb a kalóriatartalmuk. Sok új tudást és munkakört hoztunk be, megújult a szellemi munkát végző csapat csaknem 25 százaléka” – emelte ki a Sió ügyvezetője. A márka és a termékek fejlesztése az idén is folytatódik, ami túlmutat azon, hogy mi kerül a dobozba. Nagy hangsúlyt kap az is, hogy a feldolgozás során a gyümölcsöt milyen hatások érik. Az összes anyagot ellenőrzik, és minden mesterségeset természetessel helyettesítenek a feldolgozás során is.

Több mint 200 helyi gazdától vásárolják a gyümölcsöt, évente 7-10 ezer tonnát, a feldolgozott gyümölcsök 70-80 százaléka magyar (természetesen narancsot és mangót nem lehet hazai gazdától vásárolni). A Sió az ország legnagyobb őszibarack-felvásárlója, de sok almát, körtét, szőlőt, meggyet, paradicsomot és kajszibarackot is vesz. A megvásárolt gyümölcsök teljes feldolgozása a siófoki gyárban zajlik. Nagyjából 160 munkatársat foglalkoztat a cég, a dolgozók csaknem felét a fizikai állomány teszi ki. Vannak üres helyek, így a toborzás is állandó, de még messze nem okoz problémát a munkaerőhiány. A fizikai dolgozók idei béremelése két számjegyű, de a szellemiek fizetését is feljebb tornászták több lépcsőben.

A gyümölcsök feldolgozása és a kartonos termékek gyártása Siófokon zajlik, a pénzügy, a vevőszolgálat, a beszerzés, illetve a a marketing és a sales viszont Budapesten kapott helyet. A fővárosi irodában a jövő év végéig 30 százalékos létszámemelést terveznek, emiatt nagyobb irodába költöznek. Kovács Ágnes elmondása szerint még az idén végrehajtanak olyan fejlesztéseket, amelyek kissé átrendezhetik a hazai gyümölcslépiacot.

Ezek is érdekelhetik