Miért kerül többe a debreceni üzembővítés az eredetileg tervezettnél?
A beruházás eredeti költségvetése 12 milliárd forint volt, ezzel a kerettel nyertük el még 2017-ben egyedi kormánydöntéssel a 4,8 milliárd forintos állami támogatást. Azóta viszont egyrészt az építőipari drágulás, másrészt a műszaki tartalom bővülése miatt nőttek a költségek, amelyek végül csaknem 15 milliárd forintot emésztenek fel. A vissza nem térítendő támogatás mértéke nem változott, a tulajdonosi tőkeemelés és az öt bank konzorciuma által biztosított hitel révén azonban rendelkezésre áll a forrás. Így viszont az arányok némileg módosultak, hiszen amikor belevágtunk a fejlesztésbe, még 40 százalék volt a támogatás, 25 százalék az önerő, a többi pedig a banki finanszírozás. Összesen 181 munkahely jön létre, ebből mintegy száz Debrecenben, a többi a székesfehérvári üzemben. Az új hajdúsági munkatársak fele már munkába is állt.
Hogyan oszlik meg a beruházás összege a sajt- és a porítóüzem között?
A sajtüzemre a költségek mintegy 35-40 százaléka esik. A 2015-ben a Frieslandtól megvásárolt üzem átalakításával egy meglévő épületben kapott helyet az új sajtgyártó és csomagoló gépsor. Azért kell a fennmaradó 60-65 százalékot a porítóra fordítani, mert egyrészt egy új, öt emelet magasságú épület kialakításával jár a létrehozása, másrészt a berendezések is drágábbak.
Hol tart az egyes gyártástípusok előkészítése?
A sajtüzemben tavaly december óta már több próbagyártást is végeztünk, ha ez május végén sikeresen zárul, akkor júniusban elkezdődhet a trappista és a gouda kereskedelmi forgalomra történő gyártása. A porítónak a szerződés szerint júliusig kell felépülnie, pillanatnyilag mintegy hetven szakember dolgozik az elektromos és mechanikai szereléseken, a gépek üzembe helyezésén. A terv szerint még abban a hónapban megkezdődik a próbagyártás, és ősszel befejeződik. Már az idén elrajtol a poralapú termékek termelése, de az értékesítést csak a jövő év elejére tervezzük. A fejlesztés eredményeként napi 750 ezer liter tej befogadására és 450 ezer liter tej feldolgozására lesz alkalmas a debreceni üzem.
Elsősorban a magyarországi piacban vagy inkább exportban gondolkodnak?
Az összes porterméket exportra szánjuk, a sajtot viszont elsősorban belföldre, külpiacokban csak 2020 végétől, 2021 elejétől gondolkodunk. Jelzésértékű, hogy évente mintegy 60 ezer tonna – zömében német- és lengyelországi – trappistasajt érkezik az országba, ebből teljes kapacitással működve mintegy hétezer tonnát válthatunk ki. Mindkét termékkategória számára releváns exportpiacnak számítanak a környező országok ugyanúgy, mint a Távol-Kelet, ugyanis már Kínából és Japánból is vannak érdeklődők.
A 2017-ben elért 53,24 milliárd forintos árbevétel és a 218 milliós adózás előtti eredmény után milyen évük volt tavaly?
A forgalmunk csupán 1,5-2 százalékkal nőtt, meghaladta az 54 milliárd forintot, ennek megfelelően látványosan a profit sem ugrott meg. Tudatosan lassítottunk, hiszen ezt megelőzően öt év alatt dupláztunk. 2012 óta évente átlagosan 20-25 százalékkal nőttünk, a magasabb bázison már nem lehetett egy ekkora újabb ugrás a cél. A belföldi árbevétel alapján mi vagyunk a legnagyobbak, de a hazai piacon érdemben tovább már nem akarunk nőni. Portfóliótisztításra készülünk, a klasszikus tejfeldolgozástól elmozdulva egyre inkább magasabb feldolgozottságú tejtermékeket kívánunk gyártani.
Az új üzemek indítása mekkora lökést adhat az üzletnek?
Tízmilliárd forintos árbevétel-növelő hatást várunk 2021-től, amikor már mindkét üzem maximális fordulatszámon pörög. Ebből az idén egyelőre 1,6, jövőre már 6-7 milliárd forintos pluszforgalmat prognosztizálunk.
Az Alföldi Tej a mai napig tejtermelők kezében van. Hány gazda áll a háttérben?
Tíz tejtermelői csoport működik Magyarországon, közülük a legnagyobb az Alföldi, és az egyetlen, amely feldolgozóüzemmel is rendelkezik. A céget 2003-ban 23 tejtermelő alapította, ez a szám a székesfehérvári Parmalat 2005-ös felvásárlását követően már a 150-et is elérte. A tavaly a negyedik negyedévben megkezdett tulajdonosi szerkezetváltás eredményeként 90 magyar tejtermelő adja a tulajdonosi kört.
Az alapvető élelmiszerek áfacsökkentése több lépésben érintette a tejágazatot. Melyiknek milyen hatása volt?
Két éve, amikor a friss tej áfája csökkent, a piac a friss tejek felé fordult. A változásnak az ESL volt a vesztese: a hét-kilenc napos szavatosságú tejre szavazott a vásárlók jelentős része a hosszabban, 21 napig eltarthatóval szemben, míg a 180 napig is fogyasztható ultrapasztőrözött tej tartotta magát. Azok után, hogy az idén januárban az ESL- és az UHT-tejeket is 18-ról 5 százalékos forgalmi adó alá sorolták, a kereskedők egy az egyben átadták a fogyasztóknak a 13 százalékpontos árelőnyt. Főleg az UHT áfacsökkentésével összefüggő további keresletnövekedés hagyott markáns nyomot a januári értékesítésben, később viszont ez a lendület valamelyest megtorpant, aminek a hosszú eltarthatóság is az oka lehet.
Az áruházláncoknak milyen arányban szállítanak be gyártói, illetve saját márkás termékeket?
A gyártói márkák – az Alföldi mellett a Magyar Tej és a Riska – kétharmados túlsúlyban vannak, és elsősorban a hiper- és szupermarketekben vannak jelen, míg a diszkontok jellemzően saját márkásként helyezik el az általunk gyártott tejtermékeket a polcaikon. Az előzetes igényfelmérések szerint minden kereskedelmi partnerünk várja a sajtszállítás kezdését, hiszen egy erős branddel, nagy volumenben tudunk megjelenni, ami erősíteni fogja a pozíciónkat a láncoknál.
Egy tejüzem sosem lesz olyan, mint egy autógyár, de mégis, mekkora teret engednek az automatizálásnak, a digitális megoldásoknak?
Ebbe az irányba terel minket egyrészt a munkaerő költsége és hiánya is, másrészt egy feldolgozóüzem eleve csak folyamatos fejlesztésekkel maradhat versenyképes. Mivel nagy volumenben termelünk, az automatizálás minden lehetőségét meg kell ragadnunk a költségek csökkentése érdekében. A nehéz fizikai munka sokszor kiváltható modern technológiájú munkagépekkel, amelyek irányításához akár néhány gomb megnyomása elegendő. A sajtüzem gyártósorát például egy műszakban akár hat-hét ember is képes működtetni, de a porítónál sincs szükség többre három embernél. A gyártás teljesen automatikus, a csomagolás és a logisztika viszont munkaerő-intenzív, a munkatársak jelentős részét ezen a területen foglalkoztatjuk majd.
Milyen nemzetközi folyamatok szivárognak be leginkább a hazai piacra?
Mivel egy kicsi, nyitott gazdaság a magyar, könnyebben jelennek meg nálunk nagyobb, erősebb országok dömpingárú termékei a volumentöbblet levezetésének céljából. Így például korábban, az orosz embargó idején joggal korbácsolták fel az indulatokat az alacsony áron ránk ömlő lengyel tejtermékek. Pedig megvannak az országban a tejalapanyag mellett a kapacitások és a feldolgozóüzemek ahhoz, hogy egységesen magas legyen a gyártási színvonal, és a fogyasztói igényeket kielégítve idővel az import is visszaszoruljon. Az elmúlt év nagyobb kilengésektől mentes volt a felvásárlási árak terén, a kilogrammonkénti termelői átlagárak jellemzően egész évben 90–100 forint között alakultak, de az aszály miatt vajhiány lett. Az idén talán stabilnak tűnik a helyzet, és globális keresletnövekedés várható, de arról nem szabad megfeledkezni a Brexit kapcsán, hogy Nagy-Britannia adja az Európai Unió tejtermelésének 9 százalékát.
Jelentős a britekhez fűződő kereskedelmi kapcsolatuk?
Késztermékeket szállítunk Nagy-Britanniába, a feldolgozási kapacitásunkat meghaladó alapanyagot viszont elsősorban Olaszországban, illetve Romániában értékesítjük.
Megélénkülhet annyira a tejtermékek iránti kereslet, hogy Székesfehérvár és Debrecen után egy harmadik üzem létesítésébe is belevágjanak?
A népesség növekedése miatt alapvető élelmiszerként globálisan fejlődésre van ítélve a tejágazat. Ha pedig nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az uniós átlaghoz képest növeljük a magyar lakosság tej-, sajt- és vajfogyasztását, megfontolhatunk akár egy újabb beruházást is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.